تبلیغات
گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان - انواع باز خورد های
گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : یکشنبه 2 دی 1397
                                                                                  باز خورد های مجاز با مثال
  • از املایی که نوشته ای ،راضی هستم .برای بهتر شدن املا ی بعدی ، با کلمات ...جمله بساز .
  • پرسش هارا کامل پاسخ دادی به تلاشت ادامه بده .
  • زیبا وتمیز نوشتی ، با خط قشنگت کلمه ی .... یک بار مثل دوستت .... بنویس
  • کارهای شما نشان می دهد که در... .....در  حال پیشرفت هستید .
  • نسبت به قبل خیلی بهتر شده ای .تمرینهای  را که به شما داده ام در منزل با کمک خانواده انجام دهید .
باز خوردهای مجاز با احتیاط لازم
این باز خورد ها به دو دسته تقسیم می شوند .
  1. نخست باز خوردهایی است که معلم با آگاهی ودانش لازم نقاط ضعف دانش آموز را می شناسد وبا زبان ساده وقابل فهم ، راهنمایی های لازم را به او ارائه می دهد
  2. باز خوردهایی که در گروه باز خوردهای مجاز قرار دارندلیکن معلم بدون توجه به جغرافیای بیان وبی ان که بررسی کند که این باز خورد  قدرت وتوان انگیزش لازم را با خود همراه دارند یا خیر ، به تکراری مکرر توسط معلم پیوسته در هر فعایتی تکرار می گردد.
  • مثلا معلم در هر فعالیتی  به دانش آموزان باز خورد می دهد که :
  • فرشته بهشتی املا رو خوب نوشتی
  • فرشته بهشتی تمرین رو خوب نوشتی
  • انار دونه دونه مشقات شده نمونه
**از یاد نبریم هیچ گاه ، هرگز که باز خورد نباید به کلیشه تبدیل شوند .باز خورد ها ی صرفا انگیزشی باید در شرایطی به دانش آموزان ارائه شودکه انها دارای مشکل ومسئله خاصی نباشدونیازمند ارائه ی  رهنمود نمی باشند .اکثرعبارات منظوم را می توان در این گروه از باز خوردهای تشویقی قرار داد .
باز خوردهای  فرآیندی غیر مجاز

**این باز خوردها به دو دسته تقسیم می شوند
  1. نخست این که برخی از معلمین به اشتباه روی تکالیف وآزمون های  دانش آموزان به جای باز خوردهای توصیفی قابل فهم از مقیاسهای رتبه ای ( خیلی خوب وخوب  وقابل قبول ویا در حد انتظار ) استفاده می کنند .که پیداست این مقیاس ها جز در گزارش پیشرفت تحصیلی (کارنامه) وابزارهای سنجش مشاهده ای استفاده از ان غیر مجاز می باشد .
  2. ان دسته از باز خوردهارا غیر مجاز گویند که منجر به ایجاد نگرش منفی وتنفر از مدرسه وباور به ناتوانی را در دانش اموزان ایجاد می نمایند یا شنیدن و خواندن آنها تهدید آمیز است و.....
 به عنوان نمونه :
  • نمی توانی
  • همیشه اشتباه می کنی
  •  قادر نیستی 
  • تو هیچ وقت نمی توانی
زمان مناسب استفاده از باز خوردهای فرآیندی توصیفی

الف : باز خوردهای کتبی

  • وقتی لازم است اولیا در جریان عملکرد دانش اموزان قراربگیرند .
  • دانش اموزان اشکال جدی و اساسی در یک فعالیت دارد و معلم تشخیص می دهد با نوشتن باز خورد کتبی تکلیف اولیا در کمک به دانش اموزان روشن می شود
  • وقتی که نمونه فعالیت دانش آموز ، در پوشه کار قرار داده می شود
  • تلاش مهم یا برجسته ای انجام شده ودانش اموز با مراجعه به آن ومرور باز خورد معلم ، انگیزه ی تلاش و موفقیت را در خود تقویت می نماید .
  • عدم اطلاع از آن باز خورد ، عملکرد تصمیم گیری های بعدی در دانش آموز را با ابهام ومشکل روبرو گرداند 


16 زمان مناسب استفاده از باز خوردهای فرایندی توصیفی
  • زمانی که اطلاع خود دانش اموز  از عملکرد خویش ،مد نظر باشد.
  • زمانی که دانش اموزان توانایی خواندن ونوشتها را ندارند.
  • در مواردی که ضرورتی برای ارائه به والدین وجود ندارند .
  • در صورتی که ثبت باز خورد ، به تشخیص معلم ، اهمیت بالایی در ساز ماندهی نتایج عملکرد دانش اموزان  ندارند
  • زمانی که معلم عملکرد دانش آموز را مشاهده می کند ونیاز  به باز خورد فوری و به هنگام را احساس کند 

نکات مهم باز خوردهای  فرآیندی
  • در باز خوردهابه شخصیت انسانی دانش اموزان توجه شود.
  • برای آن که باز خوردی که می دهیم سودمندباشد ، خودمان را به جای دانش اموزکه گیرنده باز خورد می باشد قرار دهیم .
  • باز خورد خود را با عبارتی که ناظر بر نقاط قوت ، قوت دانش اموز است شروع نماییم  وبعد با احتیاط و ظرافت نقاط ضعف را بیان نماییم.
  • سعی کنیم باز خورد هایمان به بیان  وتوصیف رفتار بپردازیم واز قضاوت وبرچسب زنی به دانش اموز خودداری کنیم .
  • در باز خوردها رفتارهای اجتماعی از اثر رفتار دانش آموز بر احساس ورفتار خود , یا دیگران بگوییم.مثلا : وقتی مرتبا  به دوستانت میدهی ، آنها به شدت ناراحت می شوندواحساس می کنند از رفتار آن ها داری سو استفاده می کنی.
  • در باز خوردها ، به طور اخص بر یک موضوع تمرکز نماییم واز کلی گویی بپرهیزیم.
  • به زمان  باز خوردهادقت کنید ، باز خورد فوری موجب ایجاد حالت تدافعی میگردد ونتیجه عکس خواهد داشت وباید بگذاریم که دانش اموز صحبتهایش را به پایان برساند


ارسال توسط سرگروه پایه سوم
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید