تبلیغات
گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان - پنج دقیقه های طلایی
گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : یکشنبه 2 دی 1397
در   کلاس درس  معلم  پنج دقیقه  های  وجود  دارند که  به  آن ها  پنج  دقیقه  های  طلایی  می  گویند  . به  این  مثال  توجه  کنید : زنگ  خورده  است  و بچه  ها  وارد  کلاس  شده اند  . معلم  وارد می شود ،اما  همچنان  سرو  صدا  بر پاست .بچه  ها وسط  کلاس در حال  رفت  و آمد و صحبت  با  یکدیگرند  .

صدای  معلم  بلند  می شود : در جاهایتان بنشینید .زنگ  خورده چه  خبر است !اتفاقی  افتاده ؟ بنشینید
این  مکالمه  برای خیلی  از معلمان  آشناست .
پنج دقیقه از زمان  اول  کلاس یا  حتی  بیشتر ،این  گونه  گذشت . در  آخر  کار  و بعد از  تکرار  این  روند ،دانش  آموزان  که  بارها این  سخنان  را شنیده اند ،آرام  سر جای  خود می نشینند و منتظر می شوند تا درس شروع شود
اگر  معمولا  این  پنج  دقیقه  های  اول کلاس  از دست  بروند ،در  شش روز  30دقیقه زمان از بین  می رود ،در یک  ماه 120ساعت و به  همین  ترتیب تا آخر سال ،پنج دقیقه  هایی که در  آن ها می توان  مکالمات یا  فعالیت  های  مفید تر و بهتر از دستور (بنشینید ) داشت

توجه  به پنج دقیقه  های  قبل از شروع  کلاس ،و طراحی فعالیت  های  برای این زمان تاثیر  مثبتی بر کفیت  آموزش خواهد  داشت .
بعضی  وقت ها  می توان  زودتر  از بچه ها  سر کلاس   رفت . حضور  به موقع در کلاس  نشانه  مسولیت  پذیری ،احترام  و اهمیت  دادن به  دانش آموزان  ،استفاده  بهینه  از زمان ،ایجاد  جو مثبت  ،کنترل  کلاس ، ارتباط صحیح  با  دانش آموزان 
*می توان  برای  همان مدت  کوتاهی  که دانش آموزان  در کلاس  پراکنده  هستند و بی هدف  وقت  می  گذرانند ،با  تدارک فعالیت های متنوع و خلاقانه حس  کنجکاوی آن ها  را برانگیخت
*زمان  مناسب برای تدارک و آماده کردن وسایل و امکانات مورد نیاز آن روز در کلاس است .با این  کار بچه  ها با کلاسی که  کاملا آماده است روبرو  می شوند .
*حضور در کلاس  چند دقیقه زودتر می تواند فرصتی  برای یک گپ دوستانه با دانش آموزانی که  در حال آمدن به کلاس هستند ،باشد و حال  و هوای  مثبتی  د رکلاس ایجاد می شود .

*در ابتدای کلاس  می توان  از بچه ها سوال  هایی در خصوص  مباحث  قبلی  پرسید  و از تجربه های  آن ها هنگام مطا لعه  آن  مباحث  آگاهی  یافت  .
* در ابتدای  کلاس  می توان  به  مرور  مباحث  قبلی و پرسش در خصوص  مواردی که پیش  نیاز درس  جدید است پرداخت
*شروع درس  می تواند همراه با  نمایش دادن عکس  ، فیلم ،بیان یک  جمله  ،یک سوال یا حتی  یک  لطیفه  مرتبط به موضوع  درس جدید  باشد به  گونه ای  که  ذهن  بچه  ها  را درگیر  و کنجکاو کند .
* هدف  از درس  جدید  و کاربرد  آن را  در ابتدا  بیان  کرد
پنج دقیقه اول  کلاس

به سرعت  شروع  نکردن  آموزش در پنج دقیقه اول ،به معنای دادن وقت آزاد  به  بچه ها نیست ،بلکه  به معنای آماده کردن و اصطلاح گرم  کردن آن ها قبل از شروع  درس است  که  به  برخی  از فعالیت  ها در بالااشاره شد

پنج دقیقه آخر  کلاس
دقایق  پایانی  کلاس که فرا می رسد ، تمام  حواس  ها  به  شنیدن  زنگ کلاس  است ، به  خصوص  اگر زنگ  آخر باشد .ذهن  بچه  ها خسته است  و تمرکز  چندانی  نخواهد  داشت  .بعضی  وقت ها  هم  ممکن  است  هنوز  درس  تمام  نشده  باشد و تا لحظه پایان کلاس هم ادامه  پیدا کند .
در  این  لحظات که  حواس  بچه  ها  به بیرون از کلاس است ،چگونه می توان از این  دقیقه ها  استفاده  مفید  کرد ،به  گونه ای که  بچه  ها  برای  تمام  شدن کلاس لحظه  شماری  نکنند ؟
*مطلب  و موضوع  جدید  درس ندهید
*از دانش  آموزان  بخواهید آنچه  را  از درس آن  زوز یاد  گرفته  و فهمیده اند ،به زبان  خود  بازگو  کنند ،حتی  اگر یک  کلمه باشد . در اینجا  نیاز  نیست  هرچه  را  یاد  داده اید بیان  کنند .آن ها  می توانند  بگویندکلاس  آن روز برایشان چه فایده ای داشته است ،چه  چیزی  یاد  گرفته اند و مطالب را جمع بندی کنند .می توانید  از آن ها بخواهید برداشت خود را  از درس  آن روز ،به  طور خیلی  کوتاه ،در یک برگه  کوچک  بنویسند .با  این  عمل  مهارت نوشتن  تقویت  می شود .
*آخر  کلاس را با یک  بازی تمام کنید .بازی  بچه  ها درگیر می کند ،به  خصوص اگر  بر اساس  هدف  آموزشی  آن روز یا بر اساس بازی هدفمند دیگری باشد که جنبه  آموزشی دارد .برای  مثال ،دانش  آموزان  را گروه بندی  کنید و کارت  های  کوچکی  را  که  مفاهیم  درسی  آن روز و روزهای قبل را در بردارند در اختیار شان قرا ردهید .گروها  باید مفاهیم جدید مربوط به  آن  روز را پیدا  کنند و هر  گروه  در مورد کارت  خود توضیح  دهد .

*کلاس  را  به  کمک دانش  آموزان  اداره کنید .از آن ها بخواهید تجربه  ها با اطلاعات  عمومی  خود را در زمینه  های  گوناگون در کلاس بیان کنند .اگر از مکان جدیدی بازدید کرده اند یا فیلم  جدیدی دیده اند ،یافته  هایشان را با دوستانشان به اشتراک بگذارند .



ارسال توسط سرگروه پایه چهارم
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید