گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 5 دی 1397
 آزمون عملکردی چیست ؟

آزمون عملکردی چیست ؟

آزمون های عملكردی چیست؟

- تکالیف و آزمون های عملکردی ،
آموخته های فراگیر را در حیطه های مختلف در عمل به کار می گیرد و فراگیر طی انجام آن نشان می دهد تا چه اندازه در کاربرد
 آموخته ها تواناست.

- سنجش عمکرد دانش آموز از طریق درگیرکردن او در تکالیف عملی ، چیزی فراتر از تعاریف سنتی ، مثلاً حفظ کردن و کنفرانس دادن در کلاس است .

این نوع سنجش به هر نوع فعالیت یا کار خلاقانه ی دانش آموز می پردازد که از طریق آن می تواند آن چه را آموخته است ، به نمایش بگذارد و یا بیان کند. تکالیف عملی می تواند به صورت تکالیفی باشد که در  

 زمان کوتاه یا طولانی قابل انجام است.

چرابایدازآزمون های عملكردی استفاده كنیم ؟

- در فلسفه ی آموزش سازنده ،
رشد دهنده و پویا ، مهم ترین مسئله مشارکت دادن دانش آموز در تشکیل و تعیین هدف فعالیت هایی است که در فرایند یادگیری او به کار گرفته
می شود. ( جان دیویی ، 1983 )

- تلفیق تکالیف عملی در برنامه ی آموزشی دانش آموز و تبدیل او به یک « فراگیر فعال » باعث می شود تا رغبت و انگیزه ی لازم برای مشارکت در فرایند یادگیری را پیدا کند.

بدنه ی اصلی آزمون عملکردی فعالیتی است که معلم طراحی می کند تا
دانش آموز در آن درگیر شود یا ممکن است دانش آموز را با مشکلی مواجه کند و از او بخواهد که راه حلی ارائه کند

مزایای استفاده ازآزمون های عملكردی

1- فرصت هایی برای کاربرد دامنه ی وسیعی از مهارتها ، از جمله مهارت تحقیق فراهم می کند.

2- فرصت هایی برای طرح پرسش های باز – پاسخ فراهم می کند.

3- امکان جمع آوری دلایل مستند برای قضاوت در مورد حدود توانایی های دانش آموز را فراهم می کند.
( کاری که از عهده ارزشیابی های سنتی خارج است.)

 4- فرصت های ارائه کارهای خلاق را برای دانش آموزان فراهم می کند.

5- از طریق آزمون عملکردی ، دانش آموز آموخته های خود را در دنیای واقعی به کار گرفته و جهت کسب مهارتهای سطوح بالا که در حل مسائل روزمره ی زندگی به کارش می آید ، ترغیب می شود.

معایب استفاده ازآزمون های عملكردی

1- انجام آن برای دانش آموز زمان بر است.

2- دانش آموزان مختلف ممکن است به روش های مختلف فعالیت را انجام دهند و کار قضاوت و بارم بندی معلم را مشکل کنند.

3- عملکرد دانش آموزان در فعالیت های معینی ارزشیابی می شود.

4- طراحی فعالیت ها زمان بر و متفاوت از روال عادی کار معلمان است و معلمان بر این کار آموزش ندیده اند.

انواع آزمون های عملكردی (گرانلاند1988)

1- آزمون عملکرد کتبی

2- آزمون شناسایی

3- آزمون عملکردی در شرایط شبیه سازی شده

4- نمونه کار

آزمون عملكرد كتبی

این آزمون عمدتاً بر کاربرد آموخته ها در موقعیت های عملی یا شبیه سازی تأکید دارد.

مثال : طراحی سیم کشی اتاق – نوشتن یک داستان کوتاه – رسم یک نمودار ستونی براساس اطلاعات داده شده

این آزمون عمدتاً بر کاربرد آموخته ها در موقعیت های عملی یا شبیه سازی تأکید دارد.

مثال : طراحی سیم کشی اتاق – نوشتن یک داستان کوتاه – رسم یک نمودار ستونی براساس اطلاعات داده شده

آزمون شناسایی (identification test)

- مشخص کردن اشکال مداری که لامپ آن روشن نمی شود.

- مشخص نمودن وسایل و مراحل انجام یک آزمایش شیمی

- تشخیص تلفظ درست یک کلمه در زبان انگلیسی یا روش درست حل یک مسئله ی ریاضی

انجام عملكرددرشرایط شبیه سازی شدهsimulated performance ) )

در این آزمون از فراگیر خواسته می شود تا در یک موقعیت شبیه سازی شده یا خیالی ، همان اعمالی را انجام دهند که در موقعیت های واقعی
ضروری اند.

مثال 1:

شیوه های کاری که برای کمک به یک مصدوم انجام می دهد . – انجام تنفس مصنوعی روی یک مصدوم

مثال 2:

در آموزش رانندگی ، قبل از آن که فراگیر عمل رانندگی را شروع کند، او را در اتومبیلی مشابه اتومبیل واقعی قرار می دهند تا اعمال رانندگی را تمرین کند.

در آموزش رانندگی ، قبل از آن که فراگیر عمل رانندگی را شروع کند، او را در اتومبیلی مشابه اتومبیل واقعی قرار می دهند تا اعمال رانندگی را تمرین کند.

نمونه كار work sample 

روش نمونه کار نزدیک ترین روش سنجش به عملکرد واقعی است . فراگیر در محیط طبیعی سنجش می شود.

مثال : آزمون رانندگی در شرایط واقعی – آزمون دقت دانش آموز در کار با مواد شیمیایی – ترجمه درس زبان انگلیسی – در درس ریاضی ساخت یک مکعب با ابعاد معین

چگونگی طراحی آزمون های عملكردی

در طراحی آزمون های عملکردی معمولاً باید به سه قسمت اصلی توجه شود.

این سه قسمت شامل :

الف ) تکلیف عملی

ب ) برگه ی ارزشیابی

ج ) سیستم نمره گذاری

الف) تكلیف عملی

بدنه ی اصلی آزمون عملکردی فعالیتی است که معلم طراحی می کند تا دانش آموز در آن درگیر شود یا ممکن است دانش آموز را با مشکلی مواجه کند و از او بخواهد که راه حلی ارائه کند.

مثالها :

چرا در این مدار لامپ روشن نمی شود.

غلط های دستوری این نامه را تصحیح کن.

اشکال متن ترجمه شده را تصحیح کن .

حجم این پارچ آب را با هر شکلی که می دانید محاسبه کنید.

ب) برگه ارزشیابی

دانش آموز ، ایده‌، راه حل ، شیوه کار ، نقشه کار
و ... را روی برگه ی ارزشیابی منعکس می کند.
 

معلم با توجه به هدف های آزمون عملکردی که از قبل مشخص است ، معیار ارزشیابی را مشخص می کند.

ارزشیابی آزمون عملکردی بسیار مهم است و معمولاً قسمت مشکل این نوع ارزشیابی است.

به جای تعیین نمره برای معیارهای سنجش
می تواند به صورت توصیفی قضاوت کنید. این قضاوت ممکن است به صورت ذیل باشد :

عالی ، خوب ، متوسط یا در حدانتظار ، بیش از حد انتظار ، کم تر از حدانتظار ، کامل ، قابل قبول ، ناتمام و ...



ارسال توسط سرگروه زبان انگلیسی متوسطه 1
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید