گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 10 بهمن 1397
به عنوان یک معلم ،ممکن است شما با کودکان زیادی روبرو شده  باشید  که والدین  شان از هم جدا شده اند یا در آستانه ی طلاق هستند .چه شما از وجود چنین بچه هایی در کلاس مطلع باشید و چه نباشید .بهتر است برای کمک به این کودکان نکات زیر را در کلاس درس تان رعایت کنید.
  • وقتی در کلاس درسی مانند مطالعات  اجتماعی قرار است در مورد مفهوم خانواده  صحبت کنید بهتر است انواع مختلف خانواده را نام ببرید .(خانواده های تک والدین).هیچ گاه یک تصویر کلیشه ای از خانواده که شامل پدرومادر وفرزندان هستند را به عنوان تنها شکل خانواده استفاده نکنیدبلکه بدون قضاوت ، درمورد سایر انواع خانواده هایی که ممکن است وجود داشته باشد صحبت کنید .مثلا بگویید :  در بعضی از خانواده ها  یکی از والدین حضور ندارند مثلا فرزندان فقط با پدر یا فقط با مادر زندگی می کنند . در این مواقع هم مانند موارد دیگر ، باید به کودکان فرصت داد که آنها نیز در مورد زندگی شان صحبت کنند بتوانند احساساتشان را به دیگران به اشتراک بگذارند .همیشه از بچه ها بپرسیدآیا کسی هست که در چنین خانواده ای زندگی کند؟ اگر رویکرد معلم احترام آمیز وبدون قضاوت  یا ترحم باشد ، به تدریج بچه هایی که خانوادهای تک والدین دارند نیز شهامت را پیدا می کنند که ابراز وجود کنند واز به زبان آوردن شرایط زندگی خود نخواهند ترسید .
  • در شرایطی که می دانید دانش اموزی در کلاس شما فرزند طلاق است، بهتر است تا زمانی که او در این مورد داوطلبانه  صحبتی نکرده است ، از این موضوع در حضور همکلاسی هایش صحبتی به میان نیاورید وسعی کنید با توجه ویژه به او کنجکاوی وحسادت را در دیگر همکلاسی هایش   ایجاد کنید.
  • در شرایط مرتبط با درس در مورد طلاق صحبت کنید وکتاب  ها وداستان ها ، فیلم ها یا پژوهش هایی را به دانش آموزان معرفی کنید .
  • هیچ گاه بازبانی ترحم آمیز یا فاجعه آمیز بار درباره ی طلاق  صحبت نکنید .مراقب باشید جملاتی با این مضمون که " بچه های طلاق دچار کمبود محبت ، مشکلات روانی یا بزهکاری می شوند " به کار نبرید .
  • اگر می دانید که یکی از دانش اموزان تان در آستانه ی طلاق والدینش قرار دارد بهتر است برنامه ی روتین کلاس را طبق روال سابق برای او ادامه دهید . ضمن این که شرایط خاص او احتمال افسردگی ومشکلات سازگاری را باید در نظر داشته باشید ، مراقب باشید که او از طلاق والدین به عنوان بهانه ای برای بی اعتنایی به مدرسه وبی مسئولیتی استفاده نکند.
  • نسبت به احساسات دانش اموزتان پذیرا باشید.ممکن است برخی کودکان بعد از طلاق بخواهند در مورد مسایل یا احساساتی که دارند به صورت جمعی در کلاس یا خصوصی با خود شما صحبت کنند .البته اغلب کودکان وبه ویژه نوجوانان این مساله را باشرم پنهان می کنند، با این حال اگر دانش اموزی مایل باشد در این زمینه با شما صحبت کند باید به او این مجال را بدهید .بله شما مشاور نیستید وطبیعی است که شاید نتوانید کمک تخصصی به او ارایه دهید ، اما صرف گوش دادن  به او وهمدلی ودرک کردن شما برای او کافی است .البته باید مراقب باشید که زیاده از حد درگیر مسایل او نشوید وهمیشه مقداری فاصله را با او حفظ کنید .اگر زیاده از حد غرق مشکل  او شوید ، نمیتوانید در حل مساله به او کمکی کنید .
  • اگر متوجه تغییرات جدی خلقی وعملکردی در دانش اموزان شدید ، باید حتما  روانشناس یا  مشاور مدرسه را درجریان قرار دهید و به هیچ وجه خودتان به تنهایی مسوولیت تغییرات خلقی و رفتاری کودک را بر عهده نگیرید ممکن است امکانات مدرسه برای تشخیص و درمان مشکلات دانش آموزتان کافی نباشند .
  • از احساسات وچالش ها ی شخصی تان در ارتباط با مسائل مربوط  به طلاق آگاه باشید .ممکن است شماخودتان طلاق را تجربه کرده باشید . یا فرزند طلاق باشبد .همچنین ممکن است نسبت به خانواده های تک والدینی منفی یا تبعیض آمیزی  داشته باشید . بهتر است در برخورد و مواجهه با فرزندان طلاق یا والدین انها ، ازاین احساسات آگاه باشید .


ارسال توسط سرگروه پایه سوم
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید