گروههای آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی

علل و درمان اختلالات یادگیری (سری چهارم )


روش های درمانی آموزش شناختی: توجه به تغییر افکار، پنهانی و رفتار، آشکار است که شامل مراحل مختلفی است.


خود آموزشی:

برای پیدا کردن راه حل مناسب که کودک در حین انجام تکالیف تحت نظارت سرمشق دهنده با خود لغات بلند را می گوید. بعدکلمات را جداجدا تکرار می کند و سپس هر حرف را که می نویسد بلند می خواند و بالاخره، برای انجام وتکمیل به موقع تکالیف و تهیه جواب های لازم راهنمایی می شود.

خود بازبینی:

جهت افزایش قدرت توجه است که کودک را آگاه تر می کند بیشتر توجه خود را کنترل کند. در این روش دانش آموز در حین انجام فعالیت درسی لحظه به لحظه توجه خود رابه درس با گفتن این جمله که آیا به درس توجه می کند، بررسی می کند.

آموزش دو طرفه یا دو جانبه:

در این روش آموزگار موقعیت آموزشی دانش آموز را در نظر گرفته و برنامه ریزی می کند تا به دانش آموز مسوولیت بدهد و تدریجا نیز مسوولیت را بیشتر کند تا به نتیجه مطلوب برسد. این روش شامل چهار فعالیت، خلاصه کردن متن، درست کردن سوال از متن که شامل درک مطلب است،تصحیح و رفع اشکال و بالاخره خواندن،مرور، حدس و پیش بینی درباره محتوای مطلب بعدی یا ادامه بحث است در این روش آموزگار و دانش آموز باهم عمل پس خوراند را انجام می دهند.


سرگروه درسی ابتدایی ، گروه آموزشی منطثه2 بهارستان ، درمان اختلالهای یادگیری دانش اموز ، اختلالات آموزشی ، خود اموزشی درمانی ،


آموزش تغییر رفتار:

در این روش به کودک فعالیت هدایت شده یا تکلیف مخصوص که احتیاج به مهارت دارد، داده می شود زمانی که دانش آموزدر انجام تکلیف مورد نظر موفق شود به تکلیف بعدی می پردازد. در این روش آموزش دهنده به پاسخ هایی که به تکلیف ارتباط ندارد بی توجه بوده و به پاسخ های مربوط به تکلیف پاسخ مثبت می دهد.

تحریکات حسی: شامل حس لمس فشاری و عمقی، لمس سطحی یا مویی،تحریکات شنوایی و تعادلی است.
آموزش دو نیمکره: کودکان دارای ناتوانی یادگیری معمولا دارای خامی حرکتی هستند.ا کثرا در کودکی سینه خیز نرفته اند.

با استفاده از یک سری تمرینات این نقایص برطرف شده که منجر به یادگیری بهترکودک می شود. همچنین پس از ایجاد غلبه طرفی، با استفاده از تمرینات حرکات تقاطعی هماهنگی لازم بین دو نیمکره ایجاد می شود.

نوروفیدبک امروزه برای تشخیص دقیق وکامل بسیاری از اختلال ها و از جمله ناتوانی یادگیری، از QEEG یا نقشه مغزی استفاده می شود.پس از تشخیص با QEEG ، درمان با نوروفیدبک آغاز می شود.

این روش درمان کامل محسوب می شود .بدین معنی که اگر دوره درمانی کامل شود، با قطع درمان، علایم دوباره باز نمی گردند وکودک برای همیشه درمان می شود. نوروفیدبک روش درمانی تکنولوژیک و نوینی است که اساس آن را آموزش خودتنظیمی مغزی تشکیل می دهد. از این رو کودک می تواند با کمک این روش به اصلاح و تنظیم مناسب الگوی امواج مغزی خود بپردازد.در این روش امواج مغزی توسط الکترود دریافت و به شکل بازی کامپیوتری به کودک نشان داده می شود. کودک با استفاده از امواج مغزی و بدون استفاده ازدست، سعی می کند بازی را اداره کند،به این ترتیب مغز به صورت ناخودآگاه به تنظیم فعالیت خود پرداخته و به عملکرد طبیعی دست می یابد.

در دنیا، در بسیاری از کشورهای جهان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری حقوق قانونی ای دارند که به واسطۀ آن از آموزش فشرده و انفرادی ای برخوردار می شوند که توسط معلم مدرسۀ آن ها به ایشان ارائه می شود.

این خدمات هر روز و مادامی که کودک به پیشرفت مورد نظر دست پیدا کند (حداقل یک سال) ادامه می یاید. کسانی که مایل به گرفتن خدمات از موسسات و کلینیک های خصوصی باشند نیز تحت پوشش بیمه هستند. اما در ایران این اختلال به ندرت در بین والدین و معلمان شناخته شده است و بجای تشخیص درست، برچسب کم هوش یا تنبل به کودک زده می شود. یکی از نتایج این موضوع پایین آمدن انگیزه و اعتماد به نفس مبتلایان به ال دی در موضوع آموزش است.




برچسب ها: سرگروه درسی ابتدایی، گروه آموزشی منطثه2 بهارستان، درمان اختلالهای یادگیری دانش اموز، اختلالات آموزشی، خود اموزشی درمانی،
ارسال توسط سرگروه پایه سوم
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟





صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic