گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 30 آبان 1397
با سلام خدمت همکاران گرامی و تقدیر تشکر از زحمات دوستان
که بخصوص مارا در تهیه طرح درس رشته مطالعات دوره اول متوسطه  و ارسال به موقع آن به گروه های آموزشی یاری رساندند.
گروه مطالعات اجتماعی در راستای هم افزایی دانش همکاران گرامی طرح درس های منتخب دبیران گرامی را طی چند مرحله به اشتراک می گذارد.
اولین طرح درس مربوط به دبیرستان الزهرا می باشد با تشکر از مدیریت محترم و سرکار خانم زینب اکبردوست هریس و آرزوی موفقیت برای ایشان.


ارسال توسط سرگروه مطالعات اجتماعی متوسطه اول 99-1398
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 30 آبان 1397
 شناخت اختلالات املا 
خطاههای متداول در نوشتن عبارتند از
1- کج نویسی
2 پر فشار نویسی
3 کم رنگ نویسی
4 پررنگ نویسی
5- زاویه دار نویسی
6- نا مرتب نویسی
7- فاصله گذاری بیش از حد
8- بزرگ و کوچک نویسی بیش از حد
برای درمان نارسا نویسی می توان از اقدامات زیر کمک گرفت .
1- یک مدادی در اختیار دانش آموزان قرار داد تا خطوطی به دلخواه رسم کنند
2- به دلخواه نقاشی کرده وب ه دلخواه رنگ بزنن
3- با استفاده از گچ نرم روی تخته خط بکشد وناشی کند
4- به وضعیت نشستن کودک توجه نموده وآن را اصلاح کنید
6- کاغذ یا دفتری که دارای خط راست باشد
7 لبه کاغذ و لبه میز بیش از 15 درجه انحنا نداشته باشد
8- درست به دست گرفتن مداد را به آن آموزش دهیم
9-اگر انگشتان  و عضلات کوچک وبزرگ آن ضعیف هستند از مداد های باریکتر با قطر کمتر استفاده کنید


ارسال توسط سرگروه پایه سوم
مرتبه
تاریخ : جمعه 25 آبان 1397
به اطلاع کاربران محترم می رساند فعالیت گروه حسابداری ، آموزش و پرورش ناحیه دو بهارستان به زودی آغاز می شود. 




طبقه بندی: اطلاعـیــه، 
ارسال توسط سرگروه حسابداری

موضوعات مورد درخواست 

1- تقاضای دادن ضریب زمین شناسی در زیر گروه پزشکی و زیرگروه های رشته ریاضی فیزیک در آزمون های سراسری دانش آموزان رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک.

2- تقاضای اضافه شدن یک کتاب ویژه با عنوان زمین شناسی2 که دارای مباحث، زندگی با زلزله ها،  مدیریت بحران، مخاطرات طبیعی و ژئوتوریسم  به عنوان  درس ملی ویژه همه دانش آموزان متوسطه پایه دوازدهم  که یکی از کتب آموزش و پرورش باشد.

3- تقاضای برگزاری آزمون نهایی خرداد ماه برای درس زمین شناسی رشته ریاضی فیزیک و تجربی پایه یازدهم متوسطه.    




فایل کامل را می توانید از طریق لینک زیر دریافت نمایید.



ارسال توسط سرگروه جغرافیا و زمین شناسی متوسطه2

                                                    بسمه تعالی                                                     

 به: ریاست محترم مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش کشور

از: دبیرخانه راهبری کشوری درس زمین شناسی و انسان و محیط زیست مستقر در استان کرمان

موضوع: برگزاری امتحان درس انسان و محیط زیست به صورت هماهنگ کشوری یا استانی

 باعرض سلام

باستحضار می رساند، جمعی از دبیران دلسوز و سرگروه های زمین شناسی و انسان و محیط زیست کشور که طبق بخشنامه وزارتی متولی مدیرگروه درس انسان و محیط زیست هستند ، تقاضای برگزاری امتحان درس انسان و محیط زیست  پایه یازدهم در تمامی رشته ها بصورت امتحان هماهنگ کشوری یا استانی را با توجه به دلایل زیر دارند:






برای دریافت فایل کامل روی لینک زیر کلیک کنید.




ارسال توسط سرگروه جغرافیا و زمین شناسی متوسطه2
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 23 آبان 1397

موضوع : طرح های زمین شناسی و محیط زیست برای جشنواره جوان خوارزمی و آزمایشگاه علوم ویژه دبیران

 

با سلام  و احترام به استحضارمی رساند  در راستای برنامه عملیاتی دبیرخانه کشوری درس زمین شناسی و انسان و محیط زیست و از طرفی  با توجه به توان بالای زمین شناسی و معدنی استان و بحران های زیست محیطی کشور،  شایسته است که  تمامی دبیران محترم زمین شناسی و انسان و محیط زیست دانش آموزان خود را  به موضوعات ، ایده و طرح های پژوهشی در زمینه های فوق برای شرکت در جشنواره خوارزمی علاقمند  و ترغیب نموده و به سمت پژوهش سرای دانش آموزی هدایت نمایند.  برای مثال در منطقه ای که تدریس می کنید،  کاربرد یک نمونه سنگ یا کانی محلی را مورد  یا راه حلی رای مسئله خشکسالی بحران آب، انرژی و.... مورد بررسی قرار دهید.

در ضمن بنا به درخواست دبیرخانه کشوری زمین شناسی و آزمایشگاه علوم تمامی دبیران محترم که زمین شناسی و انسان و محیط زیست را تدریس می کنند می توانند از قسمت های مربوط به مطالب زمین شناسی کتاب آزمایشگاه علوم  یا یک موضوع دلخوا مرتبط با این دو کتاب یک فیلم کوتاه بر اساس شیوه نامه زیر تهیه نمایند و بهترین فیلم ها تهیه شده از طرف دبیرخانه کشوری مورد تقدیر خواهد گرفت.

شیوه نامه تهیه فیلم آموزشی از کتاب آزمایشگاه علوم و مرتبط

1-در ابتدای فیلم موضوع آزمایش - نام کتاب و صفحه نوشته شود.

2-موضوع فیلم ازآزمایش های کتاب آزمایشگاه علوم پایه ی دهم  و یازدهم انتخاب گردند.

3- مدت زمان فیلم ارسالی حداکثر 5 دقیقه باشد.

4-فیلمها در فرمت   MP4 FLV  ضبط شوند.

5-با دوربین ثابت  یا با گوشی فیلمبرداری شود و کیفیت صدا و تصویر بالا باشد. در محیط آرام فیلمبرداری شود و همهمه دانش آموزان درفیلم نباشند.

6-فیلم ضبط شده تدوین شده باشد و بخش های غیرضروری آن حذف گردند.

7- نکات ایمنی در انجام آزمایش رعایت گردند.

8-به دلیل بارگذاری فیلم ها در سایت دبیرخانه و جلوگیری از سواستفاده های احتمالی، ترجیحا از اجرای آزمایش فیلمبرداری شود و دانش اموزان و شخص آزمایشگر در فیلم نمایش داده نشوند.

 9-  نام استان /شهرستان/منطقه/مدرسه ، نام و نام خانوادگی و شماره پرسنلی دبیر موضوع آزمایش بر روی لوح با ماژیک درج گردد.

10-فیلم هادر یک نسخه لوح فشرده در پاکت مخصوص از طرف گروه آموزشی استان به آدرس دبیرخانه راهبری کشوری زمین شناسی مستقر در اداره کل استان کرمان و دبیرخانه کشوری آزمایشگاه علوم  مستقر در استان قزوین ارسال گردند.

توجه: فیلم های ارسالی را در استان مورد ارزیابی قرار گرفته و فیلمهایی که شیوه نامه را رعایت نموده اند ارسال کنند.

ارسال توسط سرگروه جغرافیا و زمین شناسی متوسطه2

ویژه دبیران گرامی

·       امتحان ، معیار ارزشیابی دانسته ها و توانائی هاست و می توان از آن به عنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری استفاده كرد و طراحی سوالات امتحانی بخش اصلی وجدایی ناپذیر دراین فرایند می باشد.

·       تجربیات چندین ساله نشان داده است كه هرچقدر معلمین عزیز از نحوه طراحی سوالات امتحانی مطلع بوده و از توجه و دقت بیشتری برخوردار باشند به همان میزان از نارسائی ها و خطاها كاسته و به موفقیت هاافزوده خواهد شد.

·       لذا توصیه هایی درارتباط با طراحی سوالات امتحانی ارائه می گردد امید است مورد توجه مدیران ومعلمان محترم قرار گیرد.

·       چون سوالات امتحانی مطروحه در دسترس دانش آموزان جهت پاسخ گویی قرارمی گیرد بایستی باتوجه به شرایط مختلف آنان ازنظربهره مندی از امكانات ، فضای آموزشی،نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و...بگونه ای طراحی شود كه باقدرت متوسط دانش آموزان متناسب باشد.

·       2-درطراحی سوالات امتحانی شرایط عمومی دانش آموزان ، از قبیل سطح سنی ، توانایی ها واستعدادها درنظر گرفته شود.

·       سطوح یادگیری حیطه شناختی (دانش ،درك وفهم ،كاربرد ،تجزیه و تحلیل ،تركیب وارزشیابی) را درطراحی سوالات مورد توجه قراردهید

·       درصد نمراتی كه به هر یك از سطوح مذكور اختصاص داده می شود برحسب مواد درسی ومحتوای آموزشی متفاوت خواهد بود.

·       درجهت تامین روحیه مطلوب برای دانش آموزان بایستی سوالات از آسان به مشكل طراحی شود .

·       دامنه نمرات با توجه به سطوح ارزشیابی، سوالات آسان ۵ الی ۸ نمره ،سوالات متوسط ۸ الی ۱۱ نمره و سوالات دشوار ۲ الی ۴ نمره خواهدبود.

·       تعداد و تنوع بیش از حد سوالات موجب خستگی مفرط دانش آموزان درجلسات امتحانی و در نتیجه موجب بروز خطا در پاسخگویی می گردد همچنین افت كیفی تصحیح اوراق امتحانی را بدنبال خواهد داشت لذا تنوع سوالات به میزانی قابل قبول است كه اولاً تقریباً همه مطالب كتاب را دربرگیرد و ثانیاً زیان های مذكور رانداشته باشد. 

·       از بكاربردن جملات طولانی ، كلمات غیر مصطلح ومبهم باید پرهیز شود.

·       سوالات امتحانی بایستی مربوط به متن ومحتوای كتاب باشد از پاورقی ها و مقدمه ، حذفیات ، بخش های مطالعه آزاد و... سوال طرح نشود.

·       بیان صورت سوال و مساله بایستی روشن ، واضح و شیوا باشد.

·       بهتر است صورت سوال یا مساله ازحل آن طولانی نباشد.

·       از طرح سوالات فریبنده و انحرافی اجتناب گردد.

·       هر سوال بطور مستقل و جدا از سوالات دیگر طرح شود.

·       زمان مناسب پاسخ گویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود.

·       هر سوال طوری تنظیم شود كه پاسخ كاملاً مشخص و معینی داشته باشد.

·       سوالات را از كلیه جهات بدقت بررسی تا اطمینان حاصل شود كه در تنظیم سوال هیچ گونه اشتباهی یا نكته ابهامی وجود ندارد.

·       سوالات چند قسمتی بایستی بگونه ای طراحی شود كه اگر دانش آموزی نتواند به یكی از قسمت ها پاسخ دهد از پاسخ به بقیه قسمت ها محروم نگردد.

·       فضای مناسب جهت پاسخ گویی در ورقه امتحانی در نظر گرفته شود .

·       متن سوال برای همه دانش آموزان یك مفهوم را القا كند تا همه بتوانند پاسخ مشخص ارائه كنند.

·       جهت آگاهی دانش آموزان نمره پاسخ هرسوال را به تفكیك درسمت چپ ورقه ، مقابل هرسوال در ردیف مربوط به خود قید نمائید.

·       درجهت تامین روحیه مطلوب برای دانش آموزان وضع ظاهری سوال امتحانی بایستی ازهر لحاظ زیبا باشد.

·       سوال را طوری طرح نمائید كه مربوط به هدف مورد اندازه گیری باشد.

·       درمتن سوالات رعایت نكات دستوری ، علایم نقطه گذاری و املایی ضروری می باشد.

·       بودجه بندی وتغییرات كتاب ها را در طراحی سوالات مد نظر داشته باشید.

·       مهلت امتحان در بالای ورقه قید گردد.

·       دقت شود پاسخ هیچ سوالی بطور ضمنی یا آشكار در سوال دیگر گنجانده نشود .

·       از دادن سوالات تكراری خودداری شود.

·       سوالات امتحانی را در صورت امكان تایپ ، درغیر اینصورت باخط خوش و خوانا نوشته شود.

·       اگر محتوای سوالات بیش از یك صفحه باشد صفحات حتماً شماره گذاری شود.

·       سوالات امتحانی با كیفیت مناسب تكثیر شود.

·       نام ماده درسی ، رشته تحصیلی ، ساعت شروع امتحان ، تاریخ امتحان ، زمان پاسخ گویی ، نوبت امتحانی ، سال تحصیلی و... دقیق وكامل در بالای ورقه امتحانی نوشته شود.

·       سوالات امتحانی را بعد از طرح یك بار دیگر از تمام لحاظ كنترل نمائید

·       همكاران محترمی كه سوال طرح می كنند لازم است در موقع  اخذ آزمون در محل مدرسه حضور داشته باشند .

·       در پایان سوالات از عباراتی مانند ‹‹ موفق باشید پیروز باشید›› كه نشانه خاتمه سوالات می باشد استفاده شود.



ارسال توسط سرگروه جغرافیا و زمین شناسی متوسطه2
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 23 آبان 1397

چگونه یک معلم خوب باشیم و کلاس جذاب تری داشته باشیم؟

چگونه کلاس جذاب تری داشته باشیم ؟ - هر معلمی با بالا رفتن تجربه اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه نماید ، بعضی اعمال را نباید انجام دهد، و خود را در کلاس برای دقایقی به جای شاگردان فرض نماید . تجربه نشان داده معلمانی که در کلاس درس فعالیت و تحرک بیشتری داشته ، به شغل خود علاقه و عشق می ورزند ، هدف های متنوعی دارند ، درگیری ها و جنگ اعصاب کمتری داشته باشند ، دیر تر از دیگران فرسوده و شکسته خواهند شد و همیشه به عنوان فردی شاداب و با نشاط و موفق در شغل خود نزد دیگران شناخته شده اند . در زیر به صورت خلاصه ، کارهایی که معمولا" در کلاس درس باعث جلب توجه دانش آموزان ، علاقمندی به درس و معلم و نشاط آنان میشود و برگفته از تجارب شخصی است ، ذکر می گردد .

 

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: ویژگی های یک معلم خوب در تفکر ابن سینا

با شنیدن نام " برنامه " یا " طرح درس " یا " طرحی برای مدیریت کلاس" ، اذهان به سراغ چندین صفحه کاغذ می رود که در آن با دقیقه و ثانیه ، ریز فعالیتها نوشته شده و به عبارتی ، معلم را در چهار چوب مقرراتی ، محصور می کند ، (و به این دلیل خیلی ها حتی در مورد آن هم صحبت نمی کنند) اما مقصود از داشتن برنامه ، الزاما" با ثبت آن ( و چیزی شبیه به طرح درس معرفی شده در کتب روش تدریس ) ، یکسان نیست . داشتن برنامه برای هر کاری لازم است اگر خواهان یک عمل موفقیت آمیز هستیم باید برای آن برنامه داشته باشیم . نوشتن خود باعث ذخیره ی مطالب می شود اما با تغییراتی که با آن مواجهیم و روبرو بودن با یک عامل انسانی ناشناخته ممکن است که این برنامه ها منسوخ شده و روشهای جدیدی جایگزین آن شود و دیگر اینکه ممکن است جلوی خلاقیت معلم گرفته شود و او را از دست یابی به یک روش نو و جدید بازدارد البته این به این معنا نیست که نوشتن خلاقیت را کور می کند بلکه ممکن است روند دست یای به آن را کند کند و معلم به خاطر زحمت نوشتن حتی راغب به تلاش برای فکر کردن به روشهای بهتر نباشد . و از آنجا که هر فردی ویژگیهای رفتاری خاص خود را دارد (ممکن است فردی نوشتن را راحت تر بداند در صورتی که فردی دیگر فقط فکر کردن را دوست داشته باشد و عمل کردن به ایده ) لذا این امر را به شما واگذار می کنم ولی این به این معنا نیست که برنامه ریزی نکنیم بلکه همان برنامه ریزی برای رسیدن به کیفیت مطلوب و هدف متعالی است . امیدوارم تجربیات این بنده ی حقیر مورد توجه و استفاده ی شما واقع شود.

 

مطالعه مقاله چطور معلمی کارآمد در کلاس باشیم؟ هم می تواند مفید باشد.

 

1- به محض مشاهده علایم خستگی در دانش آموزان و حواس پرتی آنان ، جریان تدریس یا پرسش را قطع کرده و به آنها اجازه داده شود که از جای خود بلند شده ، کشش عضلانی داشته ، نفسی بکشند و دقایقی کوتاه آزاد باشند ( در این حال تحمل برخی مزه پرانی ها به هم در جلسات اول ، ضروری است و سپس عادت خواهند کرد)، اگر بدون توجه به خستگی دانش آموزان به تدریس یا پرسش ادامه دهیم ، در واقع کاری بیهوده و بی ثمر را دنبال خواهیم کرد .

 

2- هیچگاه بدون اطلاع قبلی ، پرسش کلاسی یا امتحان کتبی برگزار نکنیم و حتی در جلسه قبل ، صفحات و نوع پرسش و حتی افرادی که از آنان پرسش شفاهی انجام می شود تلویحا" مشخص شوند و این صرفا" برای رفع حالت اضطراب دانش آموزان است ، برخی معلمان برای حالت " همیشه آماده باش بودن کلاس " توجهی به این نکته ندارند که امتحان یا پرسش بدون اطلاع قبلی ، از نظر دانش آموزان نوعی مچ گیری محسوب می شود . در رابطه با دانش آموزانی که از آنان پرسش به عمل می آید باید گفت معمولا" به سه دسته تقسیم می شوند و هر کسی تکلیف خود را خواهد دانست و در کنار آن پاسخ گویی داوطلبانه هم مد نظر قرار می گیرد و بدین ترتیب دانش آموزان تمایل بیشتری هم برای جواب دادن دارند و درگیری ها خیلی کمتر می شود .

 

3- حتما" قبل از تدریس درس جدید ، خلاصه مطلب قبلی برای دانش آموزان گفته شود و آنها را به هم ربط داد .این کار به دانش آموزانی که حتی دروس قبل را مطالعه نکرده اند اجازه می دهد مطالب را به یاد آروند و در یادگیری مطالب جدید انگیزه پیدا کنند.

 

4- اگر وقت اضافه ای در کلاس موجود بود ، نباید گذاشت دانش آموزان از سرو کول هم بالا بروند بلکه به نحوی باید آنها را تحت آموزش قرار داد به عنوان مثال صحبت و تبادل نظر در مورد مسایل اجتماعی محل سکونت ، یا وضع مدرسه و غیره ، دانش آموزان اظهار نطر در جمع را خیلی دوست دارند .

 

5- طوری برنامه ریزی شده که هر جلسه با توجه به دوره تحصیلی و پایه ، حدود 3 تا 5 دقیقه یک رفتار نیکو اجتماعی فردی ، و یک روایت یا حدیث مرتبط با دانش آموزان در پایان کلاس ذکر می شود . دانش آموزان آن را یاداشت می کنند این موارد حتی در کلاس ریاضی و تاریخ و غیره هم امکان پذیر است .

 

6- با بهره گیری از روش ایفای نقش ( برای هر درسی امکان دارد) توسط دانش آموزان ، منظور خود و موضوع را سریعتر و بهتر به دانش آموزان منتقل کنید ، بهتر است جلسه قبل ، قرار ایفای نقش ، موضوعات و شرکت کنندگان مشخص شوند .

 

7- به صلاحدید معلم می توان هر جلسه یکی از دانش آموزان را به ترتیب انتخاب کرد تا مطالبی در راستای درس را به دانش آموزان ارائه دهد ( این کار بین دانش آموزان به نام کنفرانس مشهور است) . اگر معلم بتواند اهداف این کار را کاملا" تشریح و زمینه های آن را فراهم نماید ، شاگردان هم بدان علاقمند خواهند شد ، در صورتی که همه کلاس در برنامه شرکت کنند ، موانعی مانند تمسخر دیگران ،اضطراب صحبت در روبروی همکلاسی ها و غیره به تدریج کمتر خواهد شد .

8- استفاده از ارزانترین و کاراترین تشویق ها یعنی تشویق لفظی ( با دلیل نه طبق عادت کلامی ) را در کلاس هرگز فراموش نکنید . کلماتی مانند : آفرین ! احسنت ! خوبه ! باریک ا...! تشکر ! به جابود ! خوشحالم ! و غیره اثری شگفت انگیز دارد .

 

9- استفاده از تشویق " کف زدن " توسط کل کلاس برای موفقیتهای کوچک و بزرگ آنان ، یا به دنبال آمادگی کل دانش آموزان یا گروهی از آنان برای پاسخ گویی به درس ، اتمام درس ، کسب نمرات مطلوب ، اظهار نظرهای مناسب و غیره ، حال و هوای کلاس را عوض خواهد کرد .

 

10- دو کار در کلاس نباید توسط معلم فراموش شود ، و اثر معجزه آسایی در آرامش و آمادگی دانش آموزان دارد و آن ذکر صلوات در برخی مواقع و یا تلاوت آیاتی از قرآن مجید با ترجمه توسط یکی از دانش آموزان است . و این کار ارتباطی به دروس خاص ندارد اینکه نباید فقط به کلاس دینی و پرورشی یا قرآن بسپاریم . حداقل هر چند جلسه یکبار شروع کلاس با تلاوت قرآن در آرامش شاگردان موثر است ...

 




ادامه مطلب
ارسال توسط سرگروه پایه چهارم
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 22 آبان 1397

زندگی رویا نیست

زندگی زیبایی ست

می‌توان بر درختی تهی از بار، زدن پیوندی

میتوان در دل این مزرعه خشک و تهی بذری ریخت

می‌توان از میان فاصله‌ها را برداشت

دل من با دل تو

هر دو بیزار از این فاصله‌هاست

حمید مصدق



ارسال توسط سرگروه ادبیات متوسطه1
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 21 آبان 1397
کتب راهنمای معلم ریاضی پایه های هفتم - هشتم - نهم به همراه نکات کلیدی درس و حل تمرین های کتاب درسی جهت استفاده در لینک های زیر قابل دسترسی و دانلود است:





ارسال توسط سرگروه ریاضی متوسطه1
واژه ی زمینه- محور ابتدا در برخی از فعالیت های علمی کلاس درس استفاده شد زمانی که چنین فعالیت هایی با هدف ایجاد ارتباط بین علوم و فهم آن برای دانش آموزان کم سن و سال و ارتباط آن با زندگی روزمره استفاده می شد. پس به این دلیل رویکرد زمینه محور در آموزش علوم بوجود آمد که دانش آموزان مطالب علوم را بهتر درک کنند و با زندگی روزمره خود ارتباط دهند و با سهولت بیشتری معنا و مفهوم آن را درک کنند. رویکرد زمینه محور مطلوب معلمانی بود که می خواستند تدریس را برای دانش آموزانشان جالب و به راحتی قابل درک نمایند.

ارسال توسط سرگروه علوم تجربی متوسطه اول - اسدپور
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 20 آبان 1397

آموزش کسرها








ارسال توسط سرگروه پایه چهارم

معیارها و گزینه‌ های معلم زبان در طراحی برنامه آموزشی

1. بیان دیدگاهها

اینک در توضیح هر مورد، سه دیدگاه متفاوت را که ربر گلیسون و کریستیان پرن مطرح کردهاند بیان میکنیم. لازم به ذکر است که نویسندگان و نظریهپردازان بزرگی در حوزه آموزش زبان همچون هانری بس و میشل دابن موارد متفاوتی برای طراحی برنامه آموزشی در نظر گرفته و تعاریف متعددی را بیان کردهاند. در این پژوهش به بیان تعاریف و دیدگاههای ربر گلیسون و کریستیان پرن (16 :1999) میپردازیم.

 

  • تبیین اهداف آموزشی و انتخاب محتوای درسی

در تبیین اهداف آموزشی و انتخاب محتوای درسی، اولین دیدگاه کاملاً معلممحور است. یعنی معلم خود مسئول انتخاب منابع آموزشی، اهداف آموزشی و محتوای درسی است. در دومین دیدگاه معلم میبایست برای انتخاب محتوای درسی با زبانآموزان مذاکره و مشورت کند و بخشی از انتخاب محتوای درسی را که جنبه حاشیهای دارد به آنها بسپارد. دیدگاه سوم،  مسئولیت بیشتری را بر عهده زبانآموزان قرار میدهد تا خود بتوانند بخش اعظم این انتخاب را عهدهدار شوند.

 

  • طراحی فعالیتهای  فردی و گروهی زبانآموزان در کلاس

طبق دیدگاه اول، در فعالیتهای گروهی، معلم کنترل کافی بر روند آموزش و یادگیری زبانآموزان ندارد بنابراین فعالیتهای فردی در اولویت قرار میگیرند. بنابر دیدگاه دوم فعالیتهای گروهی باید در مواردی انجام شود که نسبت بهکار فردی ارجحیت و مزیت بیشتری داشته باشد. این فعالیتها باید متناسب با نیازهای زبانآموزان، اهداف آموزشی و محتوای درسی باشند. در دیدگاه سوم زبانآموزان باید برای انجام فعالیتهای گروهی آماده گردند، زیرا این فعالیتها باعث ایجاد انگیزه شده و به استقلال6 زبانآموزان در یادگیری زبان کمک میکنند.

 

  • ارزشیابی زبانآموزان

براساس دیدگاه اول معلم زبان معیارهای خاص خود را برای ارزشیابی زبانآموزان بهکار میبرد. زیرا معلم توانایی و قابلیت کافی را برای این کار دارد و مسئول آموزش به زبانآموزان است. بنابر دیدگاه دوم معلم باید معیارهای ارزشیابی را برای زبانآموزان توضیح دهد و از آنها نظرخواهی کند. در دیدگاه سوم زبانآموزان باید توانایی انجام خودارزشیابی7 را کسب کنند و معلم آنها را در انجام خودارزشیابی یاری نماید.

 

  • بررسی پیشرفت فردی و گروهی زبانآموزان

طبق دیدگاه اول وظیفه معلم آموزش جمعی8 زبانآموزان است و میبایست پیشرفت آموزش جمعی را تضمین کند. بنابراین پیشرفت جمعی زبانآموزان هدایتگر معلم در تدوین برنامه درسی و آموزشی است. براساس دیدگاه دوم وظیفه معلم ایجاد سازش و تعادل بین آموزش جمعی و فردی زبانآموزان است. بر این اساس معلم باید به پیشرفت جمعی و در عین حال به پیشرفت فردی زبانآموزان توجه نماید. بنابر دیدگاه سوم معلم موظف است تا به هر یک از زبانآموزان در یادگیری زبان کمک کند و در آموزش زبان نیازها، علایق، سبکها و روشهای یادگیری هر یک از آنها را مورد توجه قرار دهد. بنابراین آنچه که معلم زبان را در آموزش و تدوین برنامههای آموزشی هدایت میکند پیشرفت فردی زبانآموزان است.

 

  • نحوه برخورد با خطاها و اشتباهات زبانآموزان

دیدگاه اول اصلاح اشتباهات فردی و گروهی زبانی زبانآموزان را مهم میداند. طبق دیدگاه دوم برای تصحیح اشتباهات زبانی زبانآموزان باید اهداف آموزشی، نوع فعالیتهای کلاسی و انگیزه زبانآموزان مورد توجه قرار گیرد و به شکل گزینشی اشتباهات آنها از نظر زبانی و معنایی تصحیح شود. دیدگاه سوم به تصحیح اشتباهات شکلی زبانآموزان با در نظر گرفتن  شرایط ارتباطی و معنایی که در آن قرار دارند توجه میکند.

 

  • نحوه آموزش مسائل فرهنگی

براساس دیدگاه اول مواردی که معلم زبان باید در آموزش مسائل فرهنگی به آنها توجه کند عبارتند از: تاریخ، جغرافی، اقتصاد، جامعهشناسی، مردمشناسی، نقد ادبی، تاریخ هنر و... . در دیدگاه دوم آنچه را که معلم زبان در آموزش مسائل فرهنگی باید مد نظر قرار دهد میزان دشواری و آسانی این امور برای زبانآموزان است. بعضی از این موارد را زبانآموز حدس میزند و بعضی کاملاً با فرهنگ مادری زبانآموزان متفاوت هستند. طبق دیدگاه سوم آنچه را که معلم زبان باید در آموزش مسائل فرهنگی زبان خارجی لحاظ کند مواردی است که در آن هر زبانآموز شخصاً توانسته است به زیر و بمها، سازوکارها و ساحتهای گوناگون فرهنگ بیگانه اشراف پیدا کند.

 

2. بهعنوان یک معلم چگونه به سؤالاتم در مورد طراحی برنامه آموزشی پاسخ دهم؟

 در حوزه آموزش زبان بهطور طبیعی سؤالهایی در ذهن معلم زبان پدید میآید و او میکوشد پاسخهایی برای آن بیابد و البته ممکن است این پاسخها خیلی رضایتبخش نباشد. در برخی موارد پرسشها به گونهای است که میتوان برای آنها راهحلهایی دقیق و عملی یافت. اما سؤالات مربوط به حوزه آموزش بهطور طبیعی به گونهای هستند که همیشه نمیتوان برای آنها پاسخ هایی قانعکننده، قاطع، حتمی و همیشگی پیدا کرد. به بیان دیگر مشکلاتی که معلم با آنها مواجه میشود به طور کلی پیچیده هستند به همین خاطر در حوزه آموزش زبان به جای اینکه به اصل مسئله9 بپردازیم از عوامل ایجادکننده این مشکلات10 سخن میگوییم. گاه که در پی یافتن پاسخ به پرسش شکل گرفته در ذهن به جستوجو و تحقیق میپردازیم در مییابیم که این مسئله در ابتدا یک پرسش و مسئله فردی بوده و سپس به مسئلهای گروهی تبدیل شده که برای ریشهیابی و تحلیل11 آن مطالعات و پژوهشهای فراوانی صورت گرفته است. ما اکنون میتوانیم با مراجعه  به منابع موجود پاسخ پرسشهای خود را پیدا کنیم. از طرف دیگر باید به این نکته توجه کرد که اغلب مسائلی که باعث ایجاد سؤال در ذهن معلم میشوند از مشکلات و مسائلی که در تدریس عملی و در کلاس درس با آنها مواجه میشود نشأت میگیرند. در نتیجه معلم نیز به منظور یافتن راهحل برای مشکلات و مسائل پیشرو میبایست علاوه بر مراجعه به منابع کتابخانهای، خود نیز برای یافتن راهحل مناسب به تحلیل مسائل و مشکلات بپردازد و راهحلهای متفاوت را امتحان کند تا به بهترین آنها دست پیدا کند. بنابراین به منظور طراحی برنامه آموزشی، معلم زبان باید دیدگاههای مختلف را بشناسد و با توجه به شرایط کلاسی برنامه آموزشی مناسب را طراحی کند. بنابراین در این مقاله سعی کردیم موارد ضروری برای طراحی برنامه آموزشی را برشمریم و معلم را با دیدگاهها و نظرهای گوناگون در مورد هر یک از این موارد آشنا کنیم. از این پس به منظور شناخت دقیقتر موارد ذکر شده برای طراحی برنامه آموزشی در مقالات آتی هر یک از موارد فوق را به تفصیل بررسی و ارزیابی خواهیم کرد.


مجله رشد آموزش زبان های خارجی شماره 124بهار1397





برچسب ها: سرگروه زبان انگلیسی متوسطه اول-معیارها و گزینه‌ های معلم زبان در طراحی برنامه آموزشی،
ارسال توسط سرگروه زبان انگلیسی متوسطه 1
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 20 آبان 1397


TEACHING TIPS

THREE Keys to a Creative Language Classroom

 

Want to know a secret? Curiosity didn’t kill the cat. Lack of creativity did! The world has woken up to the fact that creativity is not just a fluffy term assigned to kindergarten art projects. It is essential to human development, happiness, and last but not least, learning!

Let’s start with some reminders on why creativity is a tool that’s worth the extra effort.

a. Boosts participation. Giving students the power to create on their own—whether it be presentations, arguments or assignments—keeps them on their toes. They won’t just be going through the motions. Unable to rely on routine, they will be alert and waiting to hear what you have in store for them next.

b. Promotes active learning. By asking students to think outside the box, stray beyond normal assignment guidelines and use their own creativity, you can keep them in the realm of active learning for longer periods of time.

c.Creates a fun and positive learning environment in the classroom. Not only does creativity make class more enjoyable for the students, but it is also more fun for you, the teacher. Students have so much to offer, and sometimes stepping out of your normal routine and feeding off of their creative energy can do wonders. Fun and positivity are contagious. Creativity is the spark that gets it all going.

d. Improves language retention. Ultimately, this is what we are after. Our goal is to teach students a language. When the other four factors come together, the result will be improved retention due to increased participation, quality assignments, active learning and fun.

    Now, back to business! The following is a brief note on 5 keys to a creative language classroo

1. Resist Running Like Clockwork

    Routines can be useful. They are a sequence of habits that keep you on track and prevent complications. Not every day has to be a completely unique language learning experience. A little routine never hurt anyone, but zero creativity can.

Throwing in some spontaneity every now and then increases the level of default alertness that your students operate at. Routines are comfortable, sometimes too comfortable, letting students sit back and “turn off.” Mixing things up requires them to pay more attention and listen carefully.

 

2. Invert the Routine

You don’t have to completely change the routine to mix things up, you just have to change how the routine looks from the outside.

If you run the same three-mile loop every day, pretty soon your body will get used to it and it will become easy. Give yourself a new three-mile loop and all of a sudden you’ll be challenged again. The same is true with our students’ brains. We want to keep them from getting too comfortable. Let’s take a look at some tricks to help clarify:

 

Do the opposite. Take something familiar and do it differently. For example, if you always teach from the front of the class, try teaching from the back; if your students always sit in rows, try putting them in a circle.

Switch up the order. Do daily activities in a different order. If you usually give a homework assignment at the end of class, for example, give it at the beginning instead.

 

Change roles. Let students do the work. For example, if you usually read out the class schedule every morning, have one of your students do it one day.

 

3. Give Students the Power

As teachers our best source of inspiration is our students themselves. It’s okay to ask them for their ideas and opinions when designing a curriculum. Students are used to being told what to do and just going with the flow. Pull them back out of passive mode by giving them the power. Let them have a stake in the class by helping plan the curriculum for the next day or week. Here are some ways to do so:

 

Let students choose. Describe two assignments then ask something like, “Reza, which exercise would you like to do first?” Giving them the chance to choose will instantly wake them back up.

 

Involve students in scheduling. Present interchangeable topics that you plan to teach the following week. Write the days of the week on the board then ask students which topics they’d like to learn on which day. Have them explain their logic. Write the topics down next to the corresponding day and time, you have a student-made schedule.

 

 Regularly ask for feedback. Ask students if they have a favorite language exercise or assignment. If so, then conduct it more frequently. Often, what they want and what they need are the same thing. They’ll be the first to know if they’re losing interest or not understanding something.

 




برچسب ها: سرگروه زبان انگلیسی متوسطه اول -کلاس خلاق-نکات تدریس،
ارسال توسط سرگروه زبان انگلیسی متوسطه 1
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 16 آبان 1397

هر درسی ، بدون توجه به ماده ، موضوع و کلاس درس مربوط ، بر اساس یک سری اصول ، عوامل و عملکردهای روانشناختی و تربیتی ، مبتنی است و معلم برای ارائه تدریس موفق و مؤثر ، باید درباره ی این اصول ، عوامل و پدیده ها ، اطلاعات و تجارب عملی کافی داشته باشد . این عوامل و پدیده ها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد :

دانش آموز هنگامی مطالب و مفاهیم درس را بهتر و آسانتر یاد می گیرد ، که از هر نظر آمادگی لازم را داشته باشد ؛ یعنی هم نیاز به یادگیری را احساس کند و هم بتواند یاد بگیرد و تجارب و آموخته های خود را به موضوع درس جدید ارتباط دهد ؛ از این رو معلم باید راهی برای شروع و مقدمه درس پیدا کند . هدف معلم از مقدمه چینی این است که دانش آموزان را به فضای درس بکشاند و دقتشان را برانگیزد ؛ بطوری که بی اختیار به درس توجه کنند . اگر توجه ی دانش آموزان در هنگام شروع درس جلب نشود ، دیگر به سختی می توان در ادامه ی درس ، توجه ی آنها را جلب کرد . موفقیت تدریس معلم در بیشتر درسها بر دقایق اولیه ی کلاس ، شکل مقدمه ، روش اجرا و نتیجه ای که دانش آموزان از آن می گیرند ، بستگی دارد و اگر معلمی در این مرحله از شروع درس هراسان و مضطرب باشد و بدون اعتماد به نفس عمل کند ، نه تنها در آن درس موفقیتی نخواهد داشت ، بلکه در سایر درسها و در طول سال تحصیلی با مشکل جدی مواجه خواهد شد ؛ مخصوصاً این خطر برای معلم وجود دارد که دانش آموزان او را معلمی ضعیف بدانند .



ادامه مطلب
ارسال توسط سرگروه ابتدایی - خانم اصغری
(تعداد کل صفحات:3)      [1]   [2]   [3]  

آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید