گروههای آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
نکات طلایی و جالب در نرم افزار BricsCAD

 

برای دانلود مجموعه تصویری نکات طلایی در هنگام کار با نرم افزار    BricsCAD بر روی لینک زیر کلیک کنید.

لینک دانلود




ارسال توسط سرگروه کار و فناوری
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 31 اردیبهشت 1398

 

 




ارسال توسط سرگروه کار و فناوری
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 30 اردیبهشت 1398


با عرض سلام خدمت همکاران محترم فایل بارم بندی دروس کارودانش و درس کاربر رایانه از لینک های زیر قابل دریافت است.


بارم بندی دروس کارودانش کامپیوتر

بارم بندی درس کاربر رایانه



ارسال توسط سرگروه کامپیوتر فنی و حرفه ای و کار و دانش
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
با توجه به نزدیک شدن به امتحان های پایان سال تحصیلی از همکاران ارجمند تقاضا می شود با رعایت موارد زیر در بهبود کیفیت آزمون های برگزار شده تلاش لازم را مبزول دارند.
  • توضیحات لازم را در ابتدای جلسه گفته و دیگر تا پایان جلسه سکوت را رعایت کنید گفتن گاه و بیگاه نکات در طول جلسه بسیار آزار دهنده است برای این منظور بعد از ارائه نکات ضروری در ابتدای جلسه به دانش آموزان تذکر دهید که از پرسیدن سوال خوداری کنند.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل سرجلسه امتحانی آن را در کوتاهترین زمان و با رعایت سکوت حل کنید مشکلی که در طول جلسه امتحانی پیش می آید حتی اگر گرفتن تقلب از دانش آموزان باشد نباید باعث ایجاد نگرانی و از بین رفتن تمرکز و یا کلافه شدن دیگر دانش آموزان شود.
  • از ایستادن بالای سر دانش آموزان و خیره شدن به برگه آنان به شدت خوداری نمایید.
  • تا آخرین زمانی که دانش آموزان مهلت دارند اجازه دهید در صورت تمایل در جلسه امتحانی حضور داشته باشند و زودتر از مهلت تعیین شده از اعلام مکرر پایان جلسه و تذکر برای دریافت برگه ها خوداری نمایید.


ارسال توسط سرگروه ریاضی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان وسوق دادن  آنها به سمت درونی شدن انگیزها راهکارهای زیر توصیه می شود :

 

1 - سعی كنیم اولویت تجربه‌های دانش‌آموزان برای آنها جالب باشد، احساس موفقیت اولیه اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد. این موضوع در مسابقات ورزشی نیز مشهود است.

 

 

2 - برای موفقیت دانش‌آموزان پاداش در نظر بگیریم. منتظر نباشیم تا افت تحصیلی اتفاق افتد و سپس موفقیت را تحسین كنیم.

 

 

3 - با احترام گذاشتن به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، هرگز آنها را با یكدیگر مقایسه نكنیم.

 

 

4 - دانش‌آموزان را در كلاس كمتر درگیر مسائل عاطفی منفی نمائیم و نسبت به حساسیت‌های عاطفی آنان آشنا و در كاهش آن كوشا باشیم. سخت‌گیری و انضباط شدید، تبعیض، بیان قضاوت‌های منفی و خبرهای ناخوشایند از جمله عواملی است كه موجب درگیری ذهنی و كاهش علاقه به یادگیری می‌شود.

 

 

5 - بلافاصله پس از آزمون یا پرسش كلاسی، دانش‌آموزان را از نتیجه كار آگاه كنید.

 

 

6 - برای اینكه دانش‌آموز بداند، در طول تدریس به‌دنبال آموختن به چیزی باشد، بیان اهداف آموزشی مورد انتظار از او را در ابتدای درس فراموش نكنیم.

 

 

7 - چگونگی یادگیری و نحوه انجام كار برای دانش‌آموز مشخص شود.

 

 

8 - به‌منظور افزایش حس كفایت در دانش‌آموز از او بخواهیم مطالب یاد گرفته شده را به دوستان یا كلاس آموزش دهد.

 

 

9 - در مورد مشكلات درسی دانش‌آموز و ریشه‌یابی آن، با او تبادل نظر و گفت‌وگو كنیم.

 

 

10 - تشویق كلامی در كلاس، به صورت انفرادی بسیار حائز اهمیت است.

 

 

دانش آموز

 

 

11 - مطالب درسی را به ترتیب از ساده به دشوار مطرح كنیم.

 

 

12 - از بروز رقابت ناسالم در بین دانش‌آموزان پیشگیری شود.

 

 

13 - در فرآیند آموزش متكلم وحده نباشیم و یادگیرندگان را در یادگیری مشاركت دهیم.

 

 

14 - علاقه به دانش‌آموزان و تعلق خاطر و اهمیت دادن به یكایك آنها، سطح انگیزه‌ها را افزایش می‌دهد.

 

 

15 - آموزش را با «تهدید» پیش نبریم.

 

16- برای دانش‌آموزان با انگیزه، خوراك علمی كافی داشته باشیم 

 

 

17 - با محول كردن مسئولیت به دانش‌آموزان كم توجه، آنان را به رفتارهای مثبت هدایت و علل كم‌توجهی در آنها را بررسی كنید.

 

 

18 - شیوه‌های تدریس را از سنتی به شیوه‌های روز تغییر داده و با استفاده از تكنولوژی آموزشی، حواس پنجگانه دانش‌آموزان را به كار گیریم.

 

 

19 - میان درس كلاس و مسائل زندگی كه به وسیله همان درس قابل حل است، ارتباط برقرار كنیم.

 

 

20 - تدریس را با طرح مطالب و پرسش‌های جالب توجه آغاز كرده و با تحریك حس كنجكاوی، دانش‌آموزان را برانگیخته‌تر سازیم.

 

 

21 - به وضعیت جسمانی دانش‌آموزان توجه كرده و علل جسمی بی‌توجهی و كاهش انگیزه آنان را بیابیم.

 

 

22 - محیط كلاس را با طراحی زیبا و مناسب، جذاب سازیم تا مانع بروز كسالت روحی شویم.

 

 

 

 

 

23 - با فرهنگ و تاریخچه زندگی افراد مدرسه یا محله‌ای كه در آن تدریس می‌كنیم، آشنا شده و در طول تدریس از مثال‌های آشنا استفاده كنیم.

 

 

24 - به منظور اطلاع از نتیجه فعالیت درسی دانش‌آموزان و ارائه بازخورد به موقع و مناسب، تكالیف آنان را بلافاصله در جلسه بعدی ملاحظه و با رفع اشكالات، جنبه‌های مثبت را تشویق كنید.

 

 

25 - در گرفتن آزمون و امتحان به قول خود عمل كنیم.

 

 

26 - زمان یادگیری باید در حد توان دانش‌آموز باشد. برای تجدید قوا و انگیزه در میان كلاس از وقت تفریح و استراحت غافل نشویم.

 

 

27 - دانش‌آموز را از میزان پیشرفت خود آگاه سازیم تا بداند برای رسیدن به هدف چه گام‌های دیگری بردارد.

 

 

28 - به لحاظ اخلاقی و ایجاد انگیزه، همیشه خوش‌اخلاق و خوش‌رو باشیم.

 

 

29 - به منظور افزایش حس كفایت و مشاركت در ارائه دروس از نظرات دانش‌آموزان استفاده كنیم.

 

 

30 - مطمئن باشیم كه توجه دانش‌آموزان برای شروع تدریس آماده است.

 

 

31 - تمام مطالب دشوار را یكجا و در یك جلسه آموزش ندهیم.

 

 

32 - به خاطر داشته باشیم، توجه افراطی به دانش‌آموزان (قوی یا ضعیف) موجب متشنج شدن فضای كلاس می‌شود.

 

 

33 - دانش‌آموزان را به گروه‌های «خوب»، «بد» و «ضعیف» تقسیم‌بندی نكنیم.

 

 

34 - از ورود به موضوعات حاشیه‌ای كه منجر به انحراف توجه كلاس می‌شود، بپرهیزیم.

 

 

35 - با ایجاد جلسات بحث و تحلیل به دانش آموزان فرصت تفكر و اظهار نظر بدهیم.

 

 

36 - هرگز دانش‌آموزان را مجبور به انجام فعالیت‌های تحقیركننده نظیر «جریمه» نكنیم.

 

 

37 - به افراد درون‌گرا، كمرو، مضطرب كه تمایلی به ابراز وجود ندارند، توجه كرده و با تقویت رفتارهای مثبت، آنها را به مشاركت در بحث‌های كلاسی و كارهای گروهی تشویق كنیم.

 

 

38 - در روش‌های تدریس، كنفرانس و سمینار را مد نظر قرار دهیم.

 

 

39 - تأكید بر نمره، اضطراب دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و مانع از توجه كامل به موضوع درس می‌شود. این دانش‌آموزان با وجود تلاش زیاد از نمرات پایینی برخوردارند و به تدریج رابطه میان تلاش و نتیجه را نادیده می گیرند كه در نهایت منجر به از دست رفتن انگیزه خواهد شد.

 

 

40 - گاهی از تجربه‌های دوران تحصیل و شكست‌ها و موفقیت‌های خود برای دانش‌آموزان صحبت كنید.



ارسال توسط سرگروه پایه ششم
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398

فیلم و راهنمای کتاب آمادگی دفاعی پایه نهم

جهت مطالعه و رفع مشکلات درسی رئی فایل زیر کلیک نمایید. 

فایل فیلم آموزشی دفاعی پایه نهم



ارسال توسط سرگروه آمادگی دفاعی
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398

نام آزمون : مهارت تکه دوزی با چرخ

 

 -1 تکه دوزی چند رنگ با چرخ چگونه دوخته می شود ؟ 

الف : روی پارچه های رنگی طرح را کشیده و آن را می دوزند 

ب : روی پارچه لباس کشیده و آن را می دوزند 

ج : پشت پارچه لباس کشیده و با قرار دادن طرح روی لباس آن را از پشت می دوزند 

د : طرح را پشت لباس کشیده و با قرار دادن پارچه های رنگی در روی لباس آن را از پشت می دوزند    

 -2چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که رنگ نخ ثابت است ؟ 

الف : پس از دوخت آن را می شوییم       ب : قبل از دوخت آن را با آب و صابون می شوییم 

ج : قبل از دوخت آن را نم دار کرده و لای پارجه سفید قرار داده  محکم می کشیم

  د : در هنگام خرید ثابت بودن رنگ را از فروشنده سئوال می کنیم    

3- در تکه دوزی از چه پارچه هایی می توان استفاده کرد ؟ 

الف : پارچه های نخی – چلوار – تترن و مخمل             ب : پارچه های نخی – پنبه ای – مصنوعی و ساتن 

ج : ساده و گلدار – چهار خانه – محرماتی – راه راه و خالدار      د : پارچه های ابریشمی در رنگ های مختلف      

4- کدام یک از پارچه ها در تکه دوزی ریش نمی شود ؟ 

الف : اطلس و تافته               ب : فوتر و ماهوت             ج : چلوار و نخی        د : ابریشمی و نخی    

5- هنگامی که در لندره دوزی تکه ای تیره در کنار تکه ای روشن قرار می دهیم از چه رنگ نخی باید استفاده کرد ؟ 

الف : نخ رنگ روشن             ب : نخ رنگ تیره                ج : نخ نامرئی            د : فرقی نمی کند    

6- تکه دوزی با چه چیزی توأم است و برای اتصال تکه ها از چه نوع دوختی استفاده می شود ؟ 

الف : با پیله دوزی – دوخت ساتن                               ب : با گلدوزی – دوخت ژور 

ج : با ابریشم دوزی – دوخت بست                              د : با چرم دوزی – دوخت شعاعی   


 

ادامه مطلب
ارسال توسط سرگروه طراحی و دوخت

برای دانلود نمونه تکمیل شده فرم الف گزارش پیشرفت تحصیلی( قسمت دانلودها  کلیک کنید)




ارسال توسط سرگروه پایه پنجم
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 23 اردیبهشت 1398
ضمن تقدیر و تشکر از همکارانی که در طول سال تحصیلی با اجرای طرح های سال جاری و حضور گرم و صمیمی در کنار سرگروه مربوطه ما را در پیمودن این راه دلگرم کرده اند و آرزوی موفقیت برای کلیه همکاران بزرگوار :
در صورتی که طرح خلاقانه ای در طول سال داشته اید و یا تجربه ای در زمینه ای خاص کسب کرده اید و یا هر گونه انتقاد و پیشنهاد دیگری دارید روزهای یک شنیه و یا دوشنبه سر گروه ریاضی دوره اول متوسطه در گروه های آموزشی اداره صمیمانه منتظر تماس و یا حضور گرم شماست


ارسال توسط سرگروه ریاضی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : شنبه 14 اردیبهشت 1398
بنای سطانیه بنایی آجری است که سبک تزئینات آن برگرفته از فرهنگ ایلخانان مغول است . این بنا دارای هشت ایوان است که هر ایوان تزئینات خاص خود را دارد. سقف ایوان ها با نقش های اسلیمی تزئین شده است. در سه ایوان آن نام های الله ، محمد(ص) و علی(ع) وجود دارد و پنج ایوان دیگر از ترکیب نشانه ها و نقش ها مغولی و اسلیمی بهره گرفته است....

(آیا دوست دارید از دید ریاضیات به این بنا نگاه کنید؟ می توانید ادامه مطلب را در شماره 6 مجله ریاضی برهان -اسفند 97 مطالعه نمائید)


ارسال توسط سرگروه ریاضی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398
ارسال توسط سرگروه پایه پنجم
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398
در ورزش فوتبال زدن گل نتیجه را تعیین می کند و هرچه تعداد گل بیشتر باشد هیجان بیشتری را برای دنبال کنندگان این رشته ورزشی به ارمفان خواهد آورد. با همین تعداد گل می توان بررسی های آماری زیادی را انجام داد. یکی از این بررسی ها ثبت رکورد برای بازیکنان گلزن است.گل زدن در جام جهانی فوتبال و عنوان آقای گلی رکوردی متفاوت از دیگر مسابقات است......

(شما همراهان عزیز می توانید ادامه این مطلب را به همراه توضیح کامل و جداول مرتبط  در شماره 8 مجله برهان ریاضی - اردیبهشت 98 مطالعه نمائید)


ارسال توسط سرگروه ریاضی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398

درس 17                                           گوش کن وبگو

خرگـــــوش گـــــــــوش کوتـــــــــاه

بخــــــــش اول داســــــتان

روزی روزگاری ، خرگوش مهربانی بود که با بقیه ی خرگوش ها فرق  داشت . همه ی خرگوش ها ،گوش درازی داشتند ،اما گوش های خرگوش مهربان کوتاه بود. او دلش می خواست مثل بقیه ی خرگوش ها  گوش های بلندی داشته باشد ، اما نمی شد . گوش های او از اول کوتاه بود .با این همه تمام حیوان ها ی جنگل ، خرگوش  مهربان را دوست داشتند .چرا؟ چون مهربان بود .چون هر وقت هر کس  احتیاج به کمک داشت ،او به کمکش می رفت .دربین همه ی حیوان ها ،فقط روباه پیر ، دشمن خرگوش بود واو را "گوش کوتاه "صدا می زد .

روباه پبر چند بار نقشه کشید که خرگوش  مهربان را به خانه اش دعوت کندتا در را به رویش ببندد و او را شکار کندوبخورد،اما خرگوش مهربان ،گول حرفهای روباه را نمی خورد وبه خانه او نمی رفت.

روزی از روزها روباه پیر با خودش  گفت: «نه من نباید از این خرگوش فسقلی شکست بخورم .باید هر طور شده او را بگیرم ویک لقمه کنم . حالا نشان می دهم.»

روباه نشست ،فکر کردونقشه ی دیگری کشید .روباه از خانه اش بیرون رفت .همان طور که را می رفت ،آه وناله می کرد .سرفه می کرد عطسه می کرد .طوری این کارها را می کرد که همه ی حیوان ها خیال کردند او مریض است .بعد به خانه برگشت .رختخوابش را پهن کرد وخوابید .هر وقت کسی از جلوی خانه اش رد  می شدروباه صدای ناله اش را بلند می کرد .حالا دیگر همه ی حیوانات باور کرده بودند که روباه پیر راستی راستی مریض است

بخـــــــــــــــــــــش دوم داســــــــــــــــــــــــــــــــتــــــــــان

روزی لاکپشت که همسایه روباه بود ،به خانه او رفت تا احوالش رابپرسد .لاک پشت کمی کنار روباه نشست ، حالش را پرسید وبا او حرف زد .وقتی می خواست به خانه اش برگردد ،روباه پیر گفت : « ای همسایه حال وروز من را که می بینی .پیر وناتوان شده ام .مریض وبیچاره در رختخواب افتاده ام . به این خرگوش مهربان بگو ، به این جا بیاید وکمی به من کمگ کند.»

لاک پشت دلش به حال روباه پیر سوخت .از خانه اش بیرون رفت ،در جنگل گشتی زد وخرگوش مهربان را پیدا کرد وپیغام روباه پیر را به داد.

خرگوش مهربان با خودش گفت : روباه پیر ، همیشه مرا اذیت کرده است .او دشمن است ،ولی حالا اگر راستی راستی بیمار شده باشد ،باید به کمکش بروم وکارهایش را انجام دهم ،اما اگر باز هم نقشه ای کشیده باشد ،نباید گول او بخورم . 

 

 

 



ادامه مطلب
ارسال توسط سرگروه پایه سوم
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398
فرهنگ جامعه = برآیند فرهنگ تک تک افراد جامعه. فرهنگ هر شخص در محیط خانواده پایه ریزی می شود، در محیط های عمومی اطراف خود؛ مانند بازی در پارک؛ مهدکودک؛ کمی متأثر می شود؛ محیط مدرسه می تواند اثر زیادی روی تغییر فرهنگ کودک داشته باشد؛ فرهنگی که طی 7 سال در محیط خانواده کسب کرده می تواند طی 4=3÷12 سال محیط آموزشی(چون تمام مدت در مدرسه نیستند)، جهت دیگری به خود بگیرد؛ و یا اینکه دوستان اطراف خود را مجذوب فرهنگ منفی/مثبت خود سازد. پس از سن بلوغ نوجوانان حرف شنوی بسیار کمی از اطرافیان خواهند داشت؛ و فرهنگ پذیر نیستند، زیرا با اندک توانائی که در تسلط بر محیط اطراف کسب کرده اند؛ گرفتار غرور شده؛ فکر می کنند که همه چیز را می دانند؛ و به نصایح؛ تذکرات؛ ... اطرافیان توجه نمی کنند؛ زیرا باورشان شده که دیگر خودشان همه چیز را می فهمند. اگر با نظراتشان مخالفتی بشود، طرفشان را بی مغز؛ تصور می کنند، و راه خود را می روند. در این دوره از زندگیشان است که مرتکب بالاترین درصد اشتباهاتِ زندگیشان می شوند. البته اشتباه اگر جانی نباشد و به سلامتِ بدن صدمه نزند، مفید نیز هست؛ و او را کم کم اصلاح می کند؛ اما زمانیست که از دست رفته؛ و صرفِ اختراع دوبارۀ چرخ کرده اند. این زمان باعثِ صدمات روحی و عصبی، به خود و اطرافیان نزدیکش می شود. در سنین بالاتر هم فرهنگ شخصی به سختی اصلاح می شود، مشکلاتی مانند مشغلۀ کاری؛ بیماری های گاه و بیگاه؛ فشارهای زندگی؛ کاهش ساعات مفید روزانه بعلت افزایش سن؛ ... زمان اندیشیدن و انتقاد از خود را بسیار کاهش میدهد.
بنابراین برای فرهنگ سازی جامعه باید فرهنگ کودکان را نظم داد؛ برای اصلاح خیلی ها شاید تنها فرصت باشد. چون متأسفانه همۀ خانواده ها قادر نیستند فرهنگ درست را به کودکانشان بیاموزند، بچه های دبستانی شرور نیز به محیط مدرسه راه می یابند، که طی 4=3÷12 سال محیط آموزشی می تواند اثرات مخربی روی دیگر بچه ها داشته باشد. این مدت(یعنی 4 سال کاری) آخرین مهلت برای فرهنگ سازی و اصلاح فرهنگ های مخرب اینگونه بچه هاست؛ که در اختیار مسئولین آموزش و پرورش کشور و معلمین قرار دارد. ما والدین دو سوم این آخرین مهلت(یعنی 8 سال) را در اختیار داریم اما از آن می توانیم حداکثر برای اصلاح فرزندان خود استفاده کنیم؛ و در مورد اصلاح آن بچه های شرور قدرت انجام کوچکترین کاری را هم نداریم، آنها در خانوادۀ دیگری هستند؛ که ما حتی نمی توانیم بدانیم چه کسانی هستند. البته قابل ذکر است که چون بچه ها دنبال علاقه های خود هستند؛ معمولا بیشتر جذب عقاید آن بچه های شرور می شوند تا دستوراتِ خشک و سختِ ما.
محیط مدرسه آخرین مهلت برای اصلاح فرهنگ جامعه است، و در عین حال بچه های شرور می توانند فرهنگ بچه های خوب را نیز تغییر دهند. پس بهترین زمان و بهترین مکان برای اصلاح فرهنگ جامعه، همان زمان های حضور بچه ها در مدرسه و محیط درسی است. اما بهترین روش چیست؟ آیا کشوری وجود دارد که روش مؤثری برای اصلاح فرهنگ جامعه یافته باشد؟ در اینجا نکته ای که بسیار مهم است را عنوان می کنم؛ شاید فرجی حاصل آید.
بهترین روش را باید از همان بچه های شرور بیاموزیم ! بچه های شرور دو مزیت نسبت به معلمین و مسئولین آموزش و پرورش دارند، که علت اصلی موفقیت نسبی آنهاست. بله آنها همواره موفق تر هستند؛ این را تعداد رو به افزون پرونده های دعاوی حقوقی در جامعه تأیید می کند. همچنین حذف شدن کتاب و مطالعه از زندگی مردم، این شکستِ محیطِ مدرسه، در نسل قبل را نشان می دهد.

مزیت اول : بچۀ شرور به سبب رابطۀ نزدیک با بچه ها از تمامی علایق هم کلاسی های خود با خبر است؛ با خود می اندیشد و از تک تک چیزهائی که دیگر بچه ها دوست دارند، برای پیشبرد خواسته های منفی خود استفاده می کند. گاهی موفق و گاهی ناکام می ماند، اما او چهار سال کاری (در محیط مدرسه) وقت در اختیار دارد و در مجموع متأسفانه موفقیت های زیادی کسب می کند؛ و فرصتهای بی شماری را از والدین و معلمین می رباید، فرصت های بی شمار برای اصلاح فرهنگ بچه های شرور و حتی برای اصلاح بچه های خوب قبل از مدرسه. در این بین نه تنها آن بچه های شرور اصلاح نشده اند؛ به تعداد آنها اضافه هم می شود؛ متأسفانه.
مزیت دوم : مدت زمانی که بچه ها(در طی روز) برای خود آزاد هستند را نیز چهار سال کاری در نظر بگیرید؛ زمانی که برای استراحت و بازی در اختیار دارند. بچه های شرور برای بخشی از این زمان برنامه ریزی می کنند، با توجه به علایق دوستان خود که به خوبی از آنها با خبر است؛ پیشنهاد انجام برنامه هائی را در وقت استراحت و بازی آنها مطرح می کند؛ او می داند پیشنهاداتش پذیرفته می شود، و با خیال راحت نحوۀ استفادۀ خود از آن برنامه ها را طراحی می کند. بچه ها نیز دنبال کردن علاقۀ خود را، به اجرای دستورات و تذکرات والدین ترجیح می دهند، و راهی برای انجام برنامه های پیشنهاد شده، پیدا می کنند. حتی در بیشتر موارد بعلت اینکه عکس العمل نزدیکان خود را می داند به آنها برنامۀ پیشنهادی را نمی گوید؛ متأسفانه.
حتی بچه های شرور نیز قابل تغییر هستند، بخصوص وقتی می بینند اکثریت بچه ها که حرف شنو هستند؛ دارند برنامه های سرگرم کننده و جالبی را انجام می دهند؛ روی علائق آنها نیز اثر گذاشته و کم کم جذب برنامه های مدرسه و معلمین می گردند. اما این اتفاق وقتی می افتد که مسئولین مدارس بتوانند علائق غالب بچه های کلاس را تشخیص داده و بر مبنای آن برنامه های مفرح و آموزنده و مفید را برای گروه بچه ها تدارک ببینند، و اجرا کنند. این برنامه ها می تواند تغییر در نحوۀ آموزش یک درس و تبدیل آن به یک بازی گروهی؛ طراحی مسابقاتِ دوره ای؛ بازدید گروهی از طبیعت و آموزش گیاهان؛ ... یا هر گونه برنامۀ مفیدی که بر مبنای علاقۀ اکثریت افراد کلاس تدارک دیده شده، باشد. این برنامه ها باید صبح اول وقت و با اطلاع رسانی قبلی به والدین اجرا گردد. در مراحل کامل تر میتواند برنامه یک روزه یا دوروزه انجام شود؛ که البته نیاز به تدارکات و پشتوانۀ مالی خواهد داشت و در عوض اثربخشی مؤثرتری به دنبال خواهد داشت. در مورد موضوعاتِ فوق برنامه بهتر است، از تجربیات کشورهای دیگر مثل کشور ژاپن استفاده نمود.
بهترین زمان برای درج این برنامه ها دوران ابتدائی است که حرف شنوی شخص در حد نرمال است، اما چون تعداد این برنامه ها بسیار زیاد و قابل درج در این 9 سال نیستند، باید موضوعات با توجه به نیاز جامعه اولویت بندی شوند و در برنامه آموزش و پرورش قرار گیرند، بطوریکه کارآئی جوانان در جهت مورد نیاز جامعه قرار داشته باشد. انجام درست این کار و تعیین سیلابست و موضوعات درسی کاری بسیار تخصصی؛ تجربی؛ و گروهی است، لذا باید از تجربیات مفید دیگر کشورها نیز استفاده شود. اگر این کار درست و مؤثر انجام نشود؛ و اگر علاقۀ جوانان به موضوعات سالم جذب نشود؛ موضوعات را علاقۀ دانش آموزان بانفوذ در مدارس تعیین می کنند، و آنها هستند که هم دوره ای های خود را با موضوعاتِ کژ آموزش می دهند، که جامعۀ آتی را به انحراف می کشانند. ریشۀ فرهنگ کشورها در همین مدارس پایه گذاری می شود، اگر متخصصین جامعه نتوانند با تدوین موضوعات درسی سالم کنترل را بدست گیرند، علاقۀ دانش آموزانِ با نفوذ؛ فرهنگ جامعۀ آتی ما را پایه گذاری می کند، که نتیجه ای کاملاً تصادفی (Random)؛ با برآیندِ منفی، در پی خواهد داشت. برخی موضوعات کلی و سالم در زیر ذکر میشود، تا مفهوم بهتر منتقل شود.
مثلا با وجود پیشرفت IT و کامپیوتر در اکثر مشاغل جامعه در طی سالیان اخیر، شاید بهتر باشد زبان انگلیسی را که پیش نیاز و پایۀ آموزش کامپیوتر است، از اواخر دبستان به دانش آموزان بیاموزیم و سپس کامپیوتر را به آنها بیاموزیم، بطوریکه در 9 سال اول تحصیلات کامپیوتر را حداقل مانند یک کارمند بانک بدانند. برنامه نویسی با کامپیوتر می تواند اوقات فراغت دانش آموز را پر کند؛ و او را از گرفتار شدن در اثراتِ منفی برنامه های بچه های شرور باز دارد. استفاده روز افزون کامپیوتر نیاز دارد آموزش زبان انگلیسی از کلاس ابتدائی به بچه ها آموزش داده شود، تا قبل از کلاس ششم خواندن؛ نوشتن؛ و تلفظ کلمات انگلیسی؛ را، آموزش دیده باشند. پس از آموزش طراحی آلگوریتم برنامه نویسی، می توانند آموزش یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری؛ مانند VBA یا BASIC یا C++ یا ... را شروع کنند. پیشنهاد می شود آموزش طراحی آلگوریتم را آموزش و پرورش به عهده بگیرد(50 تا 75 درصدِ کار)، و آموزش برنامه نویسی را فقط بچه های علاقمند، با کلاس های خصوصی تکمیل کنند. برنامه ریزی باید طوری باشد که آموزش طراحی آلگوریتم در سنین 10 تا 12 سالگی؛ و آموزش برنامه نویسی کامپیوتر در سنین نوجوانی(بخصوص 10 تا 15 سالگی)، قابل اجرا باشد؛ و به پایان برسد. در سیستم کنونی؛ بعد از دیپلم امکان یادگیری برنامه نویسیی کامپیوتر برای جوانان فراهم می شود، که بسیار دیر است، و عملاً فرصتِ تربیتِ برنامه نویس در سطح کشور؛ از دست می رود. بعد از دیپلم دوران بلوغ اتفاق می افتد؛ و جوانان درگیر جستجوی شغل و انتخاب همسر و اینگونه نیازهای اساسی می شوند؛ فکرشان از 50 تا 80 درصد اشغال می شود. باید با هر آنچه که آموخته اند؛ شغل و حرفه ای برای خود فراهم کنند، تا بتوانند ازدواج کنند. بعد از ازدواج هم ... تا چهل الی پنجاه سالگی عموماً نمی توانند به آموزش هیچ حرفه ای بصورتِ جدی بپردازند. نیاز به برنامه نویسان مُجرب در دنیا بصورتِ چشمگیری رو به افزایش است. دلیل عملی من پیشرفت چشمگیر هندوستان در نرم افزار نویسی؛ و صدور نرم افزار به دیگر کشورها است. در کشور هندوستان همه بچه ها زبان انگلیسی را بلدند و کامپیوتر را در کلاس های ابتدائی آموزش می بینند؛ و حتی با کامپیوتر امتحاناتِ خود را پس می دهند. کلاً بچه ها به بازی های کامپیوتری علاقۀ زیادی نشان می دهند؛ از این علاقه باید برای آموزش آلگوریتم کامپیوتری؛ و سپس آموزش یک زبان برنامه نویسی کامپیوتر به آنها استفاده کنیم. نیاز به اپراتور و برنامه نویس مجرب در کامپیوتر، روز به روز در دنیا بیشتر می شود. این روزها کسی که کامپیوتر بلد نیست، نمیتواند خیلی از کارهای روزمره را نیز بدون کمک دیگران انجام دهد.
موسیقی از ندرت مواردی است که؛ همه به آن نیاز دارند، و باید هر روز از آن استفاده کنند. حال آنکه آموزش الفبای موسیقی و نواختن یک ساز در هیچ زمانی جزو دروس ابتدائی قرار نگرفته است. این زنگ خطری استکه انحراف سیستم آموزش و پرورش را نشان می دهد، همچنین نشان میدهد؛ کسی اهمیت موضوعات درسی 9 سال تحصیل و عواقب آن را باور ندارد. تبحر در نواختن موسیقی با یک ساز می تواند اوقات فراغت دانش آموز را پر کند؛ و او را از گرفتار شدن در اثراتِ منفی برنامه های بچه های شرور باز دارد. بعلاوه کار روزانه و مستمر با آلات موسیقی مانند پیانو؛ سنتور؛ دُمبک؛ که هر دو دست را باهم بکار می گیرد، باعث فعال شدن هر دو نیکرۀ مغز می شود، و فعال شدن هر دو نیمکرۀ مغز توانائی مغز را 5 برابر می کند نه 2 برابر؛ چون ارتباط بین دو نیمکرۀ مغز نیز تقویت می شود. هر پدر و مادری که این مطلب را درک کرده؛ خودش با کلاس خصوصی این نقیصه را برطرف می کند؛ که البته تعدادِ آنان بسیار کم است. نواختن آلاتی که از هر دو دست استفاده شود؛ اولویت دارد، مانند: پیانو یا اُرگ؛ سنتور؛ تنبک.
آموزش چرتکه و شورتکاتهای ریاضی، بخاطر اثرات مثبتش روی آموزش ریاضیاتِ پایه، و جذب علاقۀ دانش آموز نیز؛ باید از نظر اولویت بندی و نیاز جامعه بررسی شود. مسلماً همه معلمین با تجربه و نیز متخصصین جامعه شناسی و ... نیز باید در تعیین اولویت بندی نیاز جامعه شرکت داشته باشند. کار با چرتکه می تواند اوقات فراغت دانش آموز را پر کند؛ و او را از گرفتار شدن در اثراتِ منفی برنامه های بچه های شرور باز دارد.
نکته مهم: در سنین بازنشستگی و پیری نیز باید آموزش افراد ادامه یابد. اما نه توسط آموزش و پرورش بلکه توسط نهاد دیگری مانند سازمان بازنشستگی کشوری. موضوعات آموزشی لازم نیست اولویت بندی شود، بلکه علاقۀ شخص باید تعیین کننده باشد. مثلا ممکن است یکنفر به یک ساز موسیقی علاقمند باشد؛ یکنفر به کار با چرتکه؛ یکنفر به شطرنج؛ کوهنوردی؛ ... اما نکتۀ مهم گردهم آوردن، هدایت، و دادن انگیزه به مردم در این سنین است.
کیومرث نمیرانیان


ارسال توسط سرگروه مطالعات اجتماعی متوسطه اول 99-1398
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
بسمه تعالی

با سلام و احترام

          با توجه به تلاش های مستمر دبیران علوم تجربی در تمام کشور مبنی بر تغییر محتوای کتب درسی و همسان سازی آن با زمان تدریس، نامه ای  از طرف دفتر وزارت به دبیرخانه کشوری علوم تجربی ابلاغ گردیده تا بتوانیم با همیاری یکدیگر و ارائه ی نظرات کارشناسی و علمی قوی و ارسال باز خورد آن به دفتر تالیف به اهداف مطلوب خود نائل شویم .

 لذا از همکاران محترم علوم تجربی تقاضا میگردد،  نظرات ارزنده خود را به گروه علوم تجربی منطقه ارسال فرمائید.


لازم بذکر است که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درصد است پژوهشی با هدف متناسب سازی برنامه های درسی با نیاز روز جامعه و بررسی زمان آموزش با حجم محتوای کتب درسی انجام دهد. بر این اساس از شما همکار گرامی خواهشمندیم به سوالات زیر پاسخ دهید:

1- آیا حجم کتاب درسی با توجه به زمان آموزش مناسب است؟

اگر جواب شما خیر است کدام درس یا فعالیت و ... باید حذف شود؟ چرا؟

2- کلمه و مفاهیم تکراری مشترک این کتاب درسی با دیگر کتاب های همان پایه کدام است؟برای اصلاح آن ها پیشنهاد جایگزین ارائه نمایید.

3- کلمه و مفاهیم مشابه و تکراری این کتاب درسی با دروس پایه های دیگر کدام است؟برای اصلاح آن ها پیشنهاد جایگزین ارائه نمایید.؟

4- تصاویر نامناسب در کتاب کدامند؟ اصلاحات جایگزین بهتر است به چه شکل انجام شود؟

5- کلمات و مفاهیم سخت که با سن دانش آموزان همخوانی ندارد کدامند؟ چه مفاهیم و کلماتی بهتر است جایگزین شود؟

6- نظرات و پیشنهادات اصلاحی دیگر که بهتر است در کتاب در نظر گرفته شود؟


نقد فصل های فیزیک (فص 1و2و8و9و10) کتاب علوم تجربی پایه هفتم برای شهرستانهای تهران تعیین شده است.


*تاریخ ارسال نظرات نهایی : حداکثر تا 30 اردیبهشت 1398

 

منتظر نظرات سازنده شما عزیزان هستیم.

با تشکر فراوان



ارسال توسط سرگروه علوم تجربی متوسطه اول - اسدپور
(تعداد کل صفحات:2)      [1]   [2]  

آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟





صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید